Vilken personlighetstyp är du? Så hittar du rätt under Berättarfestivalen!

Vilken personlighetstyp är du? Så hittar du rätt under Berättarfestivalen!

Berättarfestivalen är tillbaka. För nionde gången i rad blir det en vecka fylld av berättelser av alla slag och former, 3–9 april. Men med över 130 programpunkter utspridda på platser över hela Skellefteå kommun är det svårt att välja. Alltså bestämde vi oss för att göra det lite lättare för dig. Läs personlighetsbeskrivningarna nedan och klicka dig vidare på den som stämmer bäst in på dig. Vi är säkra på att du hittar någonting i din smak!

Småbarnsföräldern
En gång hade du massor av tid och kunde spontant hitta på saker för dig själv. Att äta middag var någonting trivsamt och att ta på sig ytterkläderna gick på under en minut. Nu har du barn. Lyckligtvis finns det gott om roliga saker att hitta på som familj – inte minst på Berättarfestivalen!

Kunskapstörstaren
Du är en allmänbildad person som lever för att lära. Oavsett vad det handlar om ser du nya kunskaper som ytterligare bitar i ett livslångt pussel. Det gör dig rik på historier och faktakunskaper vilket bidrar till att du är en uppskattad ingrediens i alla sällskap.

Gourmanden
Hela ditt liv kretsar kring god mat och dryck. Du är på ständig jakt efter nya smakupplevelser och ser köket och matbordet som de självklara mötesplatserna. Det finns ingenting som inte går att diskutera runt en festmåltid – tvärtom är det just runt måltiderna vi lär oss någonting nytt. Här har vi valt ut några saker som nog passar dina smaklökar.

Bokslukaren
Böcker, böcker, böcker – vad vore livet utan böcker? Ingenting! Litteraturen får dig att växa som människa. Den utmanar ditt sätt att tänka och bjuder på upplevelser som ingenting annat kan. Biblioteket är den enda resebyrån du behöver, men om du vill ha lite resesällskap har vi några programpunkter att rekommendera.

Historikern
Vid ditt nattygsbord ligger det travar av skildringar över historiska skeenden och stora ledare. På tv:n är History Channel förvald och om man granskar sökhistoriken på din dator står det snabbt klart att ditt intresse för "det bottniska handelstvånget" gränsar till en mani. Du får inte nog av historia, och just den här veckan har vi laddat upp mycket av den varan på hemmaplan.

Talangscouten
Du väljer Trästockfestivalen före Stadsfesten, Rivhuset före Verandan, nycirkus före Brazil Jack. Det är bland de oprövade korten som guldklimparna kan vaskas fram och du är ständigt på jakt efter att se nästa stora sak, långt innan det har slagit. Kanske hittar du någonting här?

Musikälskaren
År 1929 skrev Karl-Ewert "Säg det i toner och inte i ord, en stämma kan lätt bliva hård. Din sång däremot är för mig här på jord ett klingande kärleksackord …" För dig är det självklart att en berättelse blir bra mycket bättre i sällskap av musik. Vad sägs om det här?

Dramatikern
Finns det någonting vackrare än en ridå som öppnar sig i en nedsläckt salong? Nej! Du är aldrig så fylld av förväntan som när du befinner dig i teaterns förunderliga och kontrastrika värld. Under Berättarfestivalen har du gott om möjligheter att leva upp!

Allätaren
Du är inte finsmakaren som går loss på en snäv meny. Du är allt annat än enkelspårig och betraktar alla former av begränsningar som ett brott mot naturen. Men ger man dig ett smörgåsbord skiner du upp. Här är det!

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå