Padelfebern har nått Skellefteå

Padelfebern har nått Skellefteå

Det råder padelfeber i Skellefteå – den nya innesporten har fått fäste. Under 2018 har de fem första banorna invigts och ytterligare två planeras till sommaren.
– Det är lätt att fastna för padel, säger Maria Ericsson som slog sina första slag i april förra året.

Vid en första anblick påminner buren om squash och samtidigt tennis – man får använda sig av väggarna och bollen ska passera över nätet.

Runt om i Sverige har det slagits upp padelbanor både ute och inomhus och kännarna brukar prata om ”Sveriges snabbast växande sport”. Utvecklingen har gått så fort att padel inte – åtminstone tills vidare – är en idrott som är ansluten till Riksidrottsförbundet.

Utövarna brukar bli uppslukade av spelet och glädjen i padel – för att ta reda på om det verkligen stämmer ställde vi oss utanför stål-buren som Skellefteå Tennisklubb byggt upp på Vitberget mellan Skellefteå Camping och E4. Här vankades det nämligen lunchpadel mellan Daniel Sandström, William Grenholm, Ann-Britt Lindström och Maria Ericsson.

Något för alla

– Ja, hur var det egentligen med reglerna nu igen, frågar sig Ann-Britt lite retoriskt.

Det är såna bryderier som alla ställs inför när en ny sport har lanserats. Framgången ligger faktiskt i enkelheten och att padel tilltalar spelare i alla åldrar.
– Man gör ju verkligen sporten till vad man vill – det går att spela hårt och offensivt men samtidigt bolla på efter egen förmåga och ändå få ut något av spelet. Jag tycker inte att folk ska vara rädda för att prova på padel, säger Ann-Britt som själv har erfarenhet av squash som hon tycker kräver en helt annan fysik och
teknik.

En del i framgångsreceptet är att många spelare är på någorlunda samma nivå eftersom sporten är så pass ny.
– Alla har inte knäckt koden för vad som krävs för att vara riktigt bra och vinna bollarna. Du får också en extrachans om du blir förbismashad och bollen tar i väggen, det är ytterligare en dimension i spelet, säger Daniel Sandström.

Han jobbar på idrottsutbildarna Sisu och genom sin yrkesroll välkomnar han hur sporten breder ut sig över landet.
– Vi är väldigt positiva till att öka den idrottsliga mångfalden eftersom vi tror att mycket idrott ger ännu mer idrott.

Med fem nya banor och två på planeringsstadiet i Skellefteå byggs det för att möta ett ökat intresse. Ytterligare en framgångsfaktor är den sociala biten eftersom padel spelas två mot två.
– Jag är med i en Facebookgrupp där folk sammanstrålar för matcher utan att egentligen känna varandra, när det finns en ledig bana går man samman om bokningen och kör. Det är inget man ser i andra sporter på samma sätt, säger William som också jobbar på Sisu.

Maria har spelat i Spanien där sporten är ännu större och padelbanorna breder ut sig i majoritet på de racketcentrum som finns lite överallt.
– Eftersom jag spelat både squash, tennis och golf upptäckte jag padel och blev nyfiken. I södra Sverige är det vanligt att golfklubbarna även har padelbanor för att ha verksamhet året runt.

Lockar en ny grupp

Viktor Agnarsson är tennistränare på Skellefteå Tennisklubb och har gått en padelutbildning. Han gillar sporten starkt även om tennisen fortfarande ligger honom varmast om hjärtat.
– Jag tror inte att padel kommer slå ut tennis som har ett starkt grepp om idrottarna. Däremot kompletterar de varandra bra. Vad vi märkt är att padel lockar en ny grupp av människor mellan 20 och 60 år gamla och det är jätteroligt att vår anläggning varit så uppbokad, säger Viktor.

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå