Celina lindgren och Malinda Larsson driver en egen skönhetssalong – Lash Lift Skellefteå

Kompisarnas dröm blev till verklighet

Att tro på sig själva och våga satsa är något Malinda Larsson och Celina Lindgren, båda 19 år, har stor erfarenhet av. De gick från UF-företag till aktiebolag och driver idag en egen skönhetssalong på Läkarvägen i Skellefteå. Det är en skönhetssalong som erbjuder naturliga skönhetsbehandlingar.
– Vi satsade helhjärtat eftersom vi tror på vår idé och på Skellefteå som framtidsstad. Vårt största fokus ligger i att framhäva det naturliga, att jobba med det som redan finns, men även att underlätta i vardagen, berättar Malinda.

Skapade ett UF-företag

Allt började när de gick tredje året på gymnasiet, inriktning ekonomi. De fick chans att starta ett UF-företag, ett ungdomsföretag där ungdomar får testa på och utveckla en egen affärsidé. De fick lära sig utveckla en affärsidé, utforma en affärsplan och skapa en budget.

Hur fick de idén till det som skulle komma att bli Lash Lift Skellefteå? Celina berättar:
– Vi var inte helt nöjda med fransförlängning. I Stockholm testade vi lash lift och det kändes riktigt bra. Det är en mer permanent ögonfransböjning som ger en illusion av längre fransar. När det sedan visade sig att det inte gick att göra här i Skellefteå tänkte vi att vi kunde lära oss att göra det på varandra.

De utvecklade UF-företaget och upptäckte att det fanns en stor efterfrågan av deras tjänster. De hade återkommande kunder som frågade sig var de skulle kunna göra lash lift i framtiden. Efter lite efterforskningar och några svängar till Företagarcentrum bestämde Celina och Malinda sig för att starta ett aktiebolag och fortsätta driva verksamhet efter att de gått ut gymnasiet.

Skellefteå – ett självklart val

– Att satsa i Skellefteå var det självklara valet. Kunderna fanns här, lash lift gjorde det inte. Vi såg en lucka i marknaden och en stor efterfrågan, säger Celina.

De ser fram emot att fortsätta utvecklas och att fortsätta sitt arbete i sin hemstad. Skellefteå är en stad som hela tiden växer och just nu byggs det arbetsplatser, nya bostadshus och ny infrastruktur. Möjligheterna är oändliga.

På frågan vad de har för tips till andra personer som vill starta företag svarar Malinda:
– Våga satsa helhjärtat och tro på din idé. Lägg krut på marknadsföring och strategier. Vi har sett att det har gett goda resultat.