Kom och fira guldet på Möjligheternas torg!

Kom och fira guldet på Möjligheternas torg!

Tillsammans är vi tusentals guldhjältar! Kom och fira våra hjältar på fredag kl 18.00.

Skellefteå AIK har äntligen bärgat det bygden har väntat på ända sedan 1978: SM-guld. Firandet har bara börjat och når klimax i morgon, då spelarna tas emot av tusentals supportrar på Möjligheternas torg.

– Alla får chansen att hylla hjältarna! Jag tror att det är många som vill ge utlopp för den stolthet som bubblar inombords. Alla som tillsammans har hoppat, kämpat, gråtit och jublat – det här guldet tog vi tillsammans, säger Ingrid Thylin, avdelningschef samhällsutveckling, Skellefteå kommun.

Det är med andra ord dukat för guldfest i Skellefteå, staden som andas och lever hockey och vars invånare under slutspelet har slutit upp bakom laget som aldrig förr.

– Det här betyder enormt mycket för många på ett personligt plan. För staden och kommunen minst lika mycket. Vi tog guldet tillsammans och vi ska fira det gemensamt, säger Pea Israelsson, klubbdirektör Skellefteå AIK Hockey.

Det officiella firandet startar i morgon klockan 17.30, med uppvärmning från scenen på Möjligheternas Torg. Strax därefter går spelarna från Stadshotellet till torget för att ta emot hyllningarna. Mellan klockan 18.00 och 19.00 pågår firandet, vilket inkluderar presentationer, intervjuer och musikframträdanden med stark svartgul koppling.

– Tidernas fest i Skellefteå? Det kan jag lova, säger Ingrid Thylin.

Programmet för guldfirandet, fredag 19 april:

17.30 Uppvärmning från scenen på Möjligheternas Torg.
17.45 Spelarna går från Stadshotellet till scenen på torget.
18.00–19.00 Guldfirande på Möjligheternas Torg: presentationer, intervjuer och musik.

För dig som inte kan få nog av hockey så fortsätter firandet på lördag och söndag på Citykompaniet.

Lördag, kl 14-16, Citykompaniet
Tillsammans är vi bäst!
Fota dig tillsammans med LeMat-bucklan (ett samarbete mellan Boliden, AllTele och Skellefteå Kraft). AIK-spelare kommer att skriva autografer.

Söndag, kl 14-16, Citykompaniet
Tillsammans tog vi guld!
Skellefteå AIK Hockey finns på plats. Lämna din grattishälsning i gästboken, köp AIK-souvenirer, medlemskap, årskort inför nästa år mm. Spelare besöker för signering.

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå