Joakim gör rum för nya upplevelser

Joakim gör rum för nya upplevelser

Joakim Norström ville bredda aktivitetsutbudet i Skellefteå ytterligare. Därför startade han upplevelseföretaget Houdinis Hideout som erbjuder spännande mysterier där besökarna måste samarbeta och tänka kreativt för att lösa uppgifterna de ställs inför.
– Jag brinner för att ge människor upplevelser de aldrig varit med om förr, säger Joakim.

Skellefteås besöksnäring har haft en kraftig tillväxt under 10-talet och omsatte rekordsumman 1,2 miljarder kronor 2018. Skellefteå expanderar och Northvolts etablering skapar förutsättningar för nya investeringar i hela kommunen. Inte minst inom just besöksnäringen där uppplevelsebaserade företag blir viktiga både för turismen och för invånarnas trivsel och vilja att bo och verka i Skellefteå.

Det har Joakim Norström tagit vara på. I källarlokalerna på gågatan i centrala Skellefteå har han skapat gåtfulla rum där besökarna behöver lösa pussel, ledtrådar och klurigheter för att ta sig ut eller genom dem.

– Det är som att kliva in i en annan värld där nästan alla föremål som finns i rummen kan flyttas eller nyttjas till annat än vad de normalt används till, förklarar Joakim.

”Gillar designprocessen”

Det krävs stor fantasi för att skapa ett så kallat escape room och Joakim har fått mycket av sin uppfinningsrikedom i arv av pappa Tomas som driver Boda Borg i Skellefteå.
– Han har alltid gillat att tävla på alla sätt. Jag har vuxit upp på Boda Borg och har varit med och utformat flera av rummen där. Jag gillar särskilt designprocessen där man tillsammans tar fram vilka utmaningar som ska finnas i rummen, säger Joakim.

I januari 2020 slog han upp portarna till Houdinis Hideout.
– Att starta eget kändes skrämmande i början, men samtidigt roligt eftersom det var något nytt som jag fick uppleva och skapa. Allt gick smidigt direkt och sedan dess har det flutit på, säger han.

Stort stöd i uppstarten

Joakim tycker även att det gick smidigt att få stöd från flera håll i uppstarten.
– Region Västerbotten bidrog med ekonomiskt stöd och Visit Skellefteå med marknadsföring och personligt stöd för att utveckla företaget vidare. Sen har jag fått mycket hjälp av min familj också, säger han.

Houdinis Hideout erbjuder kunderna att testa sin kreativitet i två rum. Det ena scenariot går ut på att fly från en cell efter ett misslyckat tågrån och det andra att som medlemmar i en motståndsrörelse undanröja information från tyska säkerhetspolisen under andra världskriget.
– Min ambition är att erbjuda Skellefteåborna något nytt och spännande att göra på kvällarna. Jag har fått ett positivt mottagande och flera besökare har rekommenderat andra att komma hit. Vi har börjat med två rum, men om allt går bra så har vi möjlighet att skapa tre nya rum framöver, säger Joakim.