Från Skelleftehamn till Liberia:  "Jag är nervös men inte rädd"

Från Skelleftehamn till Liberia: "Jag är nervös men inte rädd"

För några veckor sedan gick livet sin gilla gång för Elin Lindström. Jobbet som receptarie på apoteket i Skelleftehamn flöt på, hon tränade och umgicks med vänner och barn. Men en efterlysning på Facebook förändrade allt och nu är hon på plats i Liberia för att jobba på ett sjukhus för ebolasmittade.

– Jag är nervös men inte rädd. I slutet av oktober var jag nere i Stockholm och fick utbildning i hur ebola smittar och hur man skyddar sig. Det gör att jag känner mig trygg, säger hon.

Elin Lindström är legitimerad receptarie och kommer under tre månader att ansvara för medicinförrådet på ett behandlingscenter i Monrovia, Liberias huvudstad. Centret är resultatet av ett samarbete mellan Kuba och Afrikanska unionen och har till uppgift att minska smittspridningen av ebola. För Elins del handlar det om att ha koll på medicinförrådet och lämna ut och köpa in mediciner.

– Vi svenskar som åker ner hjälper till utifrån Liberias behov, det är viktigt i sammanhanget, säger Elin.

Snabba kast
    Det var en onsdag för ett par veckor sedan som Elin Lindström kollade av sin Facebook. Där läste hon ett inlägg där Myndigheten för säkerhetsfrågor och beredskap, MSB, sökte en utbildad farmaceut som skulle kunna tänka sig att jobba med att minska smittspridningen av ebola i Liberia. Under resten av dagen funderade Elin och på eftermiddagen kom hon i kontakt med MSB.

– Efter några fler samtal bestämde jag mig för att åka, förutsatt att det var okej med min arbetsgivare och mina barn. Och när de sa: ”åk!” så var det inte mycket mer att fundera på, berättar Elin.

Instabilt virus
    Fem dagar senare åkte Elin till Stockholm för att få information om sitt arbete, om landets nuvarande situation och historia. Givetvis fick hon också ordentlig information om hur man skyddar sig mot sjukdomen.

– Viruset är instabilt och kan inte leva särskilt länge utan en värd.  Och nu vet jag hur man skyddar sig. Jag kommer ju dessutom inte att jobba ute bland patienter, det minskar ju risken också, säger Elin.

God beredskap
    Men trots goda kunskaper finns ju givetvis ändå smittorisken där. Sverige har dock högsta beredskap för att ta hand om personal stationerad i Liberia, om olyckan skulle vara framme. Skulle Elin smittas kommer ett plan utrustat med sjukvårdspersonal att inom tolv timmar lyfta från Sverige för att hämta hem henne.

– På det viset känner jag mig absolut trygg, säger Elin.

Fredagen den 14 november på morgonen lyfte Elins plan från Arlanda. Det blir en jul i arbetets tecken och i 30-gradig värme, utan de vanliga traditionerna och familjen.

– Jag tror det går bra. Och jag har bestämt mig för att åka hem om jag känner att jag inte klarar av det. Jag slår inte knut på mig själv bara för att. Samtidigt är det här en chans. Barnen är stora och jag är själv, det känns bra att få åka ner och bidra med något, säger Elin.

Fakta

Liberia är det land i Västafrika som drabbats hårdast av blödarsjukan ebola. När det var som värst smittades 500 människor i veckan men på senaste tiden har antalet fall minskat till i snitt 50 i veckan. Sjukvården i landet är i grunden bristfällig och läget har i och med ebolans snabba spridning blivit akut. Landet behöver därför sjukvårdspersonal som kan jobba på plats snarare än ekonomisk hjälp.

Fakta Elin Lindström

Ålder: 41 år.
    Bor: I Skellefteå.
    Familj: Två döttrar på 19 och 22 år.
    Jobbar som: Receptarie på apoteket i Skelleftehamn.
    Intressen: Tränar mycket, umgås med vänner och döttrar, läser mycket, älskar musik och goda skratt.
    Favoritförfattare: Torgny Lindgren och Anita Salomonsson.
    Favoritmusik: Foo Fighters, Kent.

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå