Beskåda Skellefteås 55 obyggda kulturhus

Beskåda Skellefteås 55 obyggda kulturhus

I Skellefteå pågår en allmän arkitekttävling som ska avgöra hur stadens kommande kulturhus och nya hotell ska se ut. 55 bidrag tävlar och idag startar en webbaserad utställning av samtliga bidrag, där vem som helst kan gå in, titta och tycka till om arkitekternas skapelser.

- Visionen är ett kulturhus som vågar! Det framtida innehållet är förstås viktigast, men genom att bjuda in till en tävling som är öppen för alla kan vi få många spännande och genomarbetade förslag som ger de bästa förutsättningarna för det framtida kulturhuset, säger Therese Bäckström Zidohli, projektledare för Kulturhus Skellefteå.

- Förhoppningsvis kan arkitekturen inspirera både aktiva och besökare till intryck och avtryck som består och gör skillnad.

Sedan mitten av mars arbetar en elva personer stark jury, innehållande lokala och externa aktörer inom flera kunskapsområden, för att i maj kunna utse ett vinnande bidrag. Under tiden kan alla från och med idag alltså beskåda tävlingsbidragen på kulturhuset.norran.se. Där visas utställningen i ett för kommunen ganska ovanligt samarbete med den lokala tidningen och ledande nyhetsorganet Norran. Per Sundberg, kommunikationsstrateg på Skellefteå kommun, förklarar:

- Kommunen och Norran är två stora aktörer i Skellefteå som driver samhällsfrågor. Kulturhuset är en angelägenhet för samtliga invånare, för platsen Skellefteå, och eftersom Norrans webb har 240 000 sidvisningar dagligen känns det som helt rätt plats för att så många som möjligt ska få ta del av och tycka till om de inlämnade bidragen.

Fram till 20 april kan den som vill svara på fem frågor om varje tävlingsbidrag i webbutställningen. Therese Bäckström Zidohli förtydligar noga att det inte handlar om en omröstning om vilket bidrag som ska vinna, utan att resultatet kommer att lämnas in som ett rådgivande underlag till juryn.

- Det vore förstås roligt om även utflyttade skellefteåbor eller andra intresserade besöker utställningen, alla är välkomna! avslutar Therese Bäckström Zidohli.

För att valet av vinnare ska bli så rättvist och objektivt som möjligt är samtliga tävlingsdeltagare anonyma under hela tävlingstiden.

Mer information:

Therese Bäckström Zidohli, projektledare kulturhus Skellefteå
therese.backstromzidohli@skelleftea.se

Per Sundberg, kommunikationsstrateg Skellefteå kommun
per.sundberg@skelleftea.se

www.skelleftea.se/kulturhus

Presskontakt Marknadsstrateg, marknadsenheten, Skellefteå kommun Campus Skellefteå, högre utbildning 070-860 26 25 Campus Skellefteå