Ny basindustri växer i norr

Ny basindustri växer i norr

Samtidigt som den gröna omställningen får Skellefteå att växa så det knakar, har en annan blomstrande industri satt ned bopålarna i norr - spelindustrin. I Sverige omsätter branschen mer än exporten av exempelvis pappersmassa, trävaror, lastbilar och järnmalm. Daniel Wilén, Managing Director på Arctic Game, berättar om Skellefteå Science City’s uppdrag att bygga dataspelsindustri i norr.

För 10 år sedan var Skellefteå en stad i kris som letade nycklarna till att bli en mer attraktiv stad för fler. En förstudie identifierade förutsättningar att bygga en ny kreativ industri kopplat till ett antal framgångsrika utbildningar på Luleå tekniska universitet, Campus Skellefteå.

Sedan 90-talet har norra regionen exporterat närmare 1000 talanger till Stockholm, Malmö, Vancouver, Montreal, London och andra hotspots för dataspel och visuella effekter. Att skicka i väg välutbildade, talangfulla människor är såklart det sista vi vill göra, men för att behålla dem krävs en attraktiv och konkurrenskraftig industri på plats här hemma.

Under samma tid hade grannkommunerna Boden, Luleå och Umeå liknande tankar och 2015 initierades det kommunala samarbete som idag är Arctic Game - ett av Sveriges ledande spelkluster. Genom framför allt EU-finansierade projekt arbetar Arctic Game för att skapa en blomstrande dataspelsindustri i norr och även om det tar tid att bygga en helt ny bransch är effekterna redan tydliga.

När Arctic Game föddes fanns en handfull spelbolag i regionen. Idag är det över 70 bolag, 400 studenter och lika många som arbetar i branschen. Arctic Game jobbar bland annat med aktiviteter kring etablering av nya bolag, affärsutveckling, events för nätverkande och kunskapsspridning samt initiativ för att attrahera underrepresenterade grupper till näringen.

Skellefteå Science City har uppdraget att utveckla varumärket Arctic Game som ett regionalt kluster och tillsammans med de övriga kommunerna forma ekosystemet för dataspel och närliggande kreativa näringar i Norr- och Västerbotten.

Lokala projektledare har kollegor i Skellefteå, Umeå, Luleå och Boden som står för mycket av det dagliga arbetet direkt mot sina lokala bolag. Tillsammans har vi under åren lyckats bygga upp ett fantastiskt nätverk av kontakter, kompetenser och investerare som kan hjälpa våra bolag ut i världen. Delvis genom att besöka viktiga branschevent, men även genom att lyckas attrahera individer och bolag till vår region genom lokala event där de kan träffa vår unga, men väldigt talangfulla industri.

Närmaste åren kommer att Arctic Game att fokusera på att etablera tillgången till inkubatorer och acceleratorer med fokus på spel, samt underlätta tillgången till regionalt investeringskapital. Detta är en lucka i innovationssystemet i Sverige i stort, framför allt i jämförelse med andra EU-länder.

Dataspel är en ny svensk basindustri, en av våra mest framgångsrika exportunder och en fantastisk möjlighet till hållbar ekonomisk tillväxt och en mer diversifierad arbetsmarknad och attraktivare region.

//Daniel Wilén, Managing Director på Arctic Game

Kategorier

Arctic Game är ett spelkluster som drivs av Skellefteå Science City. Klustret arbetar med att skapa en strategisk plattform för spelindustrin i norra Sverige.

Emelia Brännström

Presskontakt Communications Manager Arctic Game, Skellefteå Science City +46 (0)73 095 98 70 Arctic Game Skellefteå Science City

We accelerate innovation

Vi är Skellefteå kommuns innovationsbolag. Genom att stötta modiga företag skapar vi tillväxt och ger fart till den gröna omställningen. Allt för att bygga ett hållbart och innovationsdrivet samhälle.

Skellefteå Science City

Laboratorgränd 9