Stor ökning av utrikesresor från Skellefteå Airport

Stor ökning av utrikesresor från Skellefteå Airport

Aldrig förr har Skellefteå Airport haft så många utrikes flygavgångar och utrikes destinationer som i år. Och aldrig tidigare har så många passagerare valt att åka på en charterresa från Skellefteå.

Skellefteå Airport har haft en kraftfull tillväxt sedan det kommunala övertagandet 2010.
Under första delen av 2013 har expansionen skett på utrikes direkttrafik samt charter.
För tio år sedan hade flygplatsen en inrikes och en utrikesdestination och ca 200 000 resenärer, men genom en förlängd rullbana och ett aktivt marknadsarbete har antalet destinationer som nu trafikeras från Skellefteå ökat till tio stycken och under 2013 beräknas ca 300 000 resenärer använda
Skellefteå Airport.

Från Skellefteå har man eller kommer man att kunna åka till följande resmål under 2013:
Barcelona Girona (Spanien), Kreta (Grekland), Rhodos (Grekland), Bodrum (Turkiet),
Alanya (Turkiet), Dubrovnik (Kroatien), Monastir (Tunisien), Sharm el Sheikh (Egypten),
London (England) samt Stockholm.

– Vi har jobbat aktivt för att få till fler destinationer. Det är bra för regionens näringsliv, turism samt
privatpersoner. Regionen kommer närmare omvärlden, turister kan enkelt och billigt besöka Svenska Lappland och utbudet av utrikesresor ger innevånarna bra möjligheter till sol, värme och avkoppling, säger Skellefteå Airports Vd Robert Lindberg.

Från årets början har utrikesresorna ökat med 9 procent och för maj månad är ökningen hela 47
procent, något som beror på den stora ökningen av charterresor som startat under våren.

– Jag är helt övertygad om att ökningen kommer att fortsätta. Vi har redan nu indikationer om nya resmål för nästkommande säsong. Intresset för direktlinjer från regionala flygplatser ökar
och tillsammans med omvärldens intresse för Svenska Lappland ger det många nya möjligheter för oss avslutar Robert Lindberg.

vd Skellefteå Airport

+46 70 551 70 75

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda samt två avgångar per vecka till Barcelona-Girona. Chartertrafik erbjuds till Kreta, Rhodos, Alanya, Bodrum, Monastir, Sharm el Sheikh samt Dubrownik, .