Stark start för Skellefteå Airport

Stark start för Skellefteå Airport

Under fjolåret hade Skellefteå Airport en av de största passagerarökningarna i landet.
När statistiken för årets första månad presenterats visar denna att den kraftfulla ökningen fortsätter.

18 693 passagerare har rest till eller från Skellefteå Airport under januari månad.
Detta är över 3 000 fler än föregående år.
Inrikesresandet står för den största ökningen i antal passagerare men den nya förbindelsen till Helsingfors via Karleby-Jakobstad har inneburit att utrikesresandet dubblerats.

Under januari månad reste 18 325 passagerare mellan Skellefteå och Stockholm vilket är 2 851 fler än under samma period i fjol. Utrikesresandet är naturligt lågt under januari men ändå reste 368 personer direkt från eller till Skellefteå vilket innebar en ökning på 109 % mot 2011 års siffror.

-                     Det är så roligt att vår positiva utveckling fortsätter även i tider som präglats av finansiell oro i omvärlden, något som brukar påverka flygresandet direkt. Detta innebär att vi har en expansiv region där stora investeringsprojekt nu pågår. Vårt uppdrag är att hjälpa regionens företag och innevånare att få bra kommunikationer och det har vi lyckats med.
2012 har vi direktflyg till Stockholm, Barcelona, Jakobstad, Helsingfors, Kreta, Antalya och Rhodos. Det ger en unik möjlighet för oss att resa ut i världen eller för omvärlden att komma till Svenska Lappland. säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 280 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda, två avgångar per vecka till Barcelona-Girona samt 4 avgångar per vecka till Helsingfors via Jakobstad. Chartertrafik erbjuds till Kreta, Rhodos och Turkiet.