Stark inledning på skellefteå Airport

Stark inledning på skellefteå Airport

onsdag 8 februari 2011

Stark inledning på Skellefteå Airport

2011 börjar bra för Skellefteå Airport.
Inrikesresandet har under januari ökat med 1 334 resenärer vilket ger en procentuell ökning på +9%
”Fortsätter vi att växa som vi gjort den senaste tiden kommer vi inom kort att nå 250 000 resenärer årligen” spår flygplatsens VD Robert Lindberg.

Under hösten har passagerarantalet vuxit på Skellefteå Airport och flygplatsen hade ca 225 000 resenärer då 2010 summerades. Charterresandet har de senaste åren vuxit starkt men under fjolåret har även inrikesresandet utvecklats.
När nu statistiken för årets första månad presenteras ser passagerartillväxten ut att fortsätta.

”Skellefteåregionen växer starkt och det informerar vi kontinuerligt våra flygbolag om. SAS, som har de största passagerargrupperna satsar under 2011 starkt på Skellefteå, man erbjuder över 310 000 stolar och över 2 500 avgångar till och från Skellefteå, därtill tillkommer Deturs kraftiga utökning av charterresor till Turkiska Marmaris samt Ryanairs direkttrafik till Barcelona. Så utvecklingen ser mycket lovande ut säger Robert Lindberg

Under 2011 fyller Skellefteå Airport 50 år som flygplats och 1 år som eget bolag något som flygplatsen lovar ska märkas.

”En flygdag med öppet hus för allmänheten planeras men vi kommer också att ha ett flertal andra aktiviteter under året. Vi har fått goda tips av engagerade skelleftebor som vi för närvarande håller på att koordinera.
Dessutom kommer terminalens renovering att färdigställas med byte av golv där regionens företag erbjuds en marknadsplats. avslutar Robert Lindberg

+46 70 551 70 75

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 240 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 7 dagliga avgångar till Arlanda samt två avgångar per vecka till Barcelona-Girona. Chartertrafik erbjuds till Rhodos och Turkiet.