Skellefteå får direktkontakt med Finland!

Skellefteå får direktkontakt med Finland!

”Finncomms satsning på Skellefteå är en mycket välkommen present till regionens resenärer. Den flyglinje som nu upprättas mellan Sverige och Finland ger innevånarna i norra Sverige möjlighet att snabbt och enkelt resa till Karleby-Jakobstad eller Helsingfors men också till andra destinationer via Helsingfors. Den nya flyglinjen ger många nya möjligheter för näringsliv och turistindustri att utvecklas och skapar återigen en närhet mellan våra länder”, säger Robert Lindberg, vd Skellefteå Airport.

Möjligheterna för rutten Karleby-Jakobstad – Skellefteå har undersökts noggrant av Finncomm. ”Med en ny rutt till norra Sverige förbättrar vi ytterligare både de finska och svenska företagens konkurrenskraft. Samtidigt vill vi genom att erbjuda priser från ca 340 kr till Karleby-Jakobstad och från ca 520 kr till Helsingfors göra det möjligt för var och en att flyga. Det har vi med framgång gjort i Finland”, säger verkställande direktören för Finncomm, Juhani Pakari.

Marknadsföringsdirektör Kimmo Ruotsalainen på Finavia Abp är också nöjd med den nya rutten. ”Den nya flygrutten öppnar den snabbaste förbindelsen från Helsingfors via Karleby-Jakobstad till Skellefteå och erbjuder resenärerna i Skellefteåområdet den smidigaste rutten till Helsingfors-Vanda och därifrån vidare till 130 destinationer världen runt.”

Två av skellefteåregionens största företag, Skellefteå Kraft och Boliden, är starkt positiva till den nya flyglinjen.

– Vi har flera samarbeten med Finland inom koncernen. Bland annat bygger vi tillsammans med Fortum vindkraftsparken i Blaiken, och flera delar i våra vindkraftverk kommer från Finland. För vår verksamhet är det överhuvudtaget positivt att kommunikationerna med de nordiska grannländerna förbättras, säger Gunnar Eikeland, vd på Skellefteå Kraft.

– För oss är en flyglinje mot Finland mycket positivt. Vi har smältverk i både Kokkola och Harjavalta, direktflyget gör att vi slipper omvägen via Stockholm-Helsingfors vilket innebär vinster i både tid och pengar. Förbindelsen kan även gynna flera andra företag i regionen, förhoppningsvis blir det mer attraktivt för det finländska näringslivet att etablera kontakter i Skellefteåtrakten, säger Katarina Bergstedt, Administrativ Chef, Boliden, affärsområde Gruvor

Mellan den första augusti och sista augusti är flygdagarna måndag, onsdag och fredag och från och med början av september utökas flygningarna till måndag, tisdag, torsdag och fredag.

Tidtabellen är följande:

Helsingfors 09:40 - Karleby-Jakobstad 10:45
Karleby-Jakobstad 11:05 - Skellefteå 10:40
Skellefteå 12:25 - Karleby-Jakobstad 14:00
Karleby-Jakobstad 14:20 - Helsingfors 15:30

Tiderna anges i lokal tid.

Den förmånligaste enkelbiljetten kostar ca 340 kr från Skellefteå till Karleby-Jakobstad och ca 520 kr till Helsingfors. Biljetter kan köpas på Finncomms hemsida på adressen www.fc.fi Finnairs nätsidor www.finnair.se samt på resebyråer.

VD Skellefteå Airport,
+46 70 551 70 75,

Antti Kuusenmäki,
Head of Commercial Planning, Finncomm Airlines,
antti.kuusenmaki@fc.fi

Jaska Pensaari
Projektchef, Utvecklingsprojektet för Karleby-Jakobstads flygplats,
jaska.pensaari@concordia.jakobstad.fi

Kimmo Ruotsalainen
Marknadsföringsdirektör, Finavia
kimmo.ruotsalainen@finavia.fi
020 708 2351, 040 7177954

Fakta

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 240 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 7 dagliga avgångar till Arlanda samt 2 avgångar per vecka till Barcelona-Girona. Chartertrafik erbjuds till Rhodos och Turkiet.

Finncomm Airlines är ett inhemskt flygbolag grundat år 1993. Finncomms flygplansflotta hör till de modernaste i Europa. Bolaget opererar med fyra ATR 42-500- och nio ATR 72-500- turbopropflygplan samt med två Embraer 170 jetplan.

Finncomm Airlines har samarbetat med Finnair sedan år 1998. Tidtabellerna har planerats tillsammans med Finnair så att resenärerna så smidigt som möjligt kan utnyttja Finnairs förbindelser till olika delar av världen. Tack vare code share - samarbetet är det möjligt att skriva in flygningarna med Finncomm och Finnair på samma biljett, vilket exempelvis möjliggör hantering av incheckat bagage ända fram till slutdestinationen.