Singapore, Bangkok, Hongkong - perfekt från Skellefteå

Singapore, Bangkok, Hongkong - perfekt från Skellefteå

Snart kan alla som bor i Skellefteå, Luleå och Umeå samt i övriga Norrland ta genvägen via Helsingfors för att flyga med Finnair till Asien. Det blir verklighet från den 1 augusti då Finnairs partner Finncomm börjar flyga reguljärt från Skellefteå till Helsingfors tre gånger i veckan och från den 1 september fyra gånger per vecka. Allra smidigast tidtabell blir det till Bangkok, Hongkong och Singapore. Både ut och hem. Finnair flyger till totalt tio destinationer i Asien: Peking, Shanghai, Hongkong, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi och Singapore.

Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen ser Skellefteå som en utmärkt hub för trafik från Norrland:
– Flygplatsen ligger centralt i ett stort upptagningsområde med ett expansivt och exportinriktat näringsliv. Vi vet redan idag att stora företag som Boliden är mycket positiva till den nya linjen. Finnair ser stora möjligheter att öka marknadsandelarna från Norrland till Asien ytterligare tack vare detta. Dessutom blir det enklare för resenärer som bara ska till Helsingfors.

Finnair är Nordens största interkontinentala flygbolag. Finnair är störst från Norden till Asien och näst störst i Europa till Japan och Hongkong. Flygplansflottan har en medelålder på 4,5 år, vilket innebär att den är en av världens modernaste. Till och från Asien flyger Finnair den rakaste och snabbaste vägen med tvåmotoriga Airbus A330-300 med businessklass och ekonomiklass. Det är världens mest bränslesnåla flygplan i sin klass.

Finncomm Airlines är ett inhemskt flygbolag grundat år 1993. Finncomms flygplansflotta hör till de modernaste i Europa. Bolaget opererar med fyra ATR 42-500- och nio ATR 72-500- turbopropflygplan samt med två Embraer 170 jetplan. Finncomm Airlines har samarbetat med Finnair sedan år 1998. Tidtabellerna har planerats tillsammans med Finnair så att resenärerna så smidigt som möjligt kan utnyttja Finnairs förbindelser till olika delar av världen. Tack vare code share - samarbetet är det möjligt att skriva in flygningarna med Finncomm och Finnair på samma biljett, vilket exempelvis möjliggör hantering av incheckat bagage ända fram till slutdestinationen.

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 240 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 7 dagliga avgångar till Arlanda samt två avgångar per vecka till Barcelona-Girona. Chartertrafik erbjuds till Rhodos och Turkiet.