Ryanairs Norrlandspremiär landar i Skellefteå

Ryanairs Norrlandspremiär landar i Skellefteå

Torsdag den 23 december 2010

Ryanairs Norrlandspremiär landar i Skellefteå!

Europas största flygbolag, Ryanair, tillkännagav i dag vid en presskonferens att företaget expanderar på den svenska marknaden med Skellefteå Airport som ny flygplats. Etableringen av Ryanairs flyglinje innebär en milstolpe i det norrländska flygets utveckling och en stor möjlighet för Skellefteå Airport, som blir den första flygplatsen i Norrland att erbjuda internationellt lågprisflyg.

Från och med April 2011 kommer Ryanair att flyga mellan Barcelona - Girona i Spanien och Skellefteå Airport. Linjen kommer att innebära två turer per vecka från April till Oktober.

– Det här är en stor dag för flygplatsen och vi är mycket glada över Ryanairs etablering, som kan innebära många nya resenärer till vår flygplats under nästa år, konstaterar Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.

Robert Lindberg tror på stora utvecklingsmöjligheter för både flygplatsen och regionen i stort.

– Vi ser ljust på framtiden och erbjuder i och med Ryanairs etablering ytterligare en intressant destination. Att vi är den enda flygplatsen i Norrland som får flygningar med Ryanair visar att de insett vårt strategiska läge och att arbetet med att positionera flygplatsen gett resultat. Det här är mycket stort för Skellefteå Airport redan nu, och om det utvecklas på det sätt vi hoppas kan det ge viktiga effekter för turistnäringen i hela norrlandsregionen.

Biljetterna kostar inledningsvis från xxx kronor (enkel resa inklusive skatt och avgifter) och bokas direkt på www.ryanair.com.

Girona är en av bolagets största baser i Europa. Staden är ett nav för resande till ett stort antal städer. Några exempel är Rom, Venedig, Milano, Paris, Mallorca, Teneriffa, Malta, Cypern och Sicilien.

+46 70 551 70 75

Barcelona är Spaniens näst största stad med 1,6 miljoner invånare. Stadens främsta turistattraktion är den ofullbordade basilikan Sagrada Família. Barcelona arrangerade OS 1992 och har ett av världens bästa fotbollslag. Under 2000-talet har helgturismen ökat markant efter att Barcelona av National Geographic listats som ett av världens tio främsta resmål. Till sevärdheterna hör också Picassomuseet tillsammans med ett 60-tal andra museer. Staden är även känd för ett rikt restaurangliv, goda shoppingmöjligheter och den vackra stranden i direkt anslutning till stadskärnan.

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 240 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 7 dagliga avgångar till Arlanda samt två avgångar per vecka till Barcelona-Girona. Chartertrafik erbjuds till Rhodos och Turkiet.