Ryanair fortsätter flyga till London från Skellefteå Airport

Ryanairs flygningar från Skellefteå Airport till London är en succé. Som en följd av detta meddelar flygbolaget nu att avgångarna till och från den engelska huvudstaden kommer att fortsätta pågå även sommarsäsongen 2015. Resorna är redan bokningsbara.

I mars startade Ryanair sina flygningar från Skellefteå Airport till London (Stansted). En etablering som visat sig vara mycket lyckad. Mellan mars och september reste drygt 14 000 passagerare på linjen. 2 500 av dem var inkommande besökare från England, något som är mycket positivt för regionens turistnäring.

– För varje flight som ankommer till Skellefteå Airport blir vi mer och mer internationella. Vi vet att med varje ankomst får vi nya resenärer, och många av dem återkommer. Det stärker Swedish Lapland som turistdestination och Skellefteås varumärke, säger Maria Broman, vd på Destination Skellefteå.

Enligt Ryanair fick linjen till London en mycket bra start, och trenden har hållit i sig.
– Vi beslutade först att fortsätta flyga under vintersäsongen och vi är nu glada att vi kan ge invånarna i norra Sverige möjlighet att resa billigt till London även under sommaren 2015, och resorna är redan bokningsbara säger Elina Hakkarainen Deputy Manager, Sales & Marketing Nordics & Baltics för Ryanair.

För Skellefteå Airport är det ett kvitto på att ett envist arbete lönar sig.
– Vi är oerhört glada, Vi har jobbat hårt för denna etablering och det känns underbart att arbetet ger resultat. Skellefteå Airport är idag den enda flygplats norr om Arlanda med trafik till de tre storstäderna London, Barcelona och Stockholm. Vi har visat att Skellefteå har ett optimalt geografiskt läge i Norrland, och det ska vi fortsätta att arbeta med, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.

Elina Hakkarainen
Deputy Manager, Sales & Marketing Nordics & Baltics
Tel:  +353 1 945 1766
E-mail:  hakkarainene@ryanair.com

vd Skellefteå Airport
Tel:  070-551 70 75
E-mail  robert.lindberg@skellefteaairport.se

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och
Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till fem dagliga avgångar till Arlanda samt direkttrafik till London (Stansted) och Barcelona (Girona). Chartertrafik erbjuds till, Split, Zadar, Rhodos, Kreta, samt Antalya.