Ryanair fortsätter flyga mellan Skellefteå Airport och Barcelona (Girona)

Ryanair fortsätter flyga mellan Skellefteå Airport och Barcelona (Girona)

Ryanair kommer även under sommaren 2012 att flyga mellan Skellefteå och Barcelona (Girona). Flygningarna kommer precis som under fjolåret att avgå från Skellefteå Airport två gånger per vecka från och med den 26 mars.

Skellefteå Airport har haft en mycket stark utveckling under 2011.
Två nya direktlinjer har etablerats och flygplatsen har haft en mycket stor passagerartillströmning med över 50 000 nya resenärer.

Idag kom också nyheten att lågprisbolaget Ryanair även under 2012 kommer att flyga mellan Skellefteå och Barcelona (Girona).

-               Det är en efterlängtad nyhet och en fin present till alla norrlänningar. Ryanairs premiärsäsong var en succé och bokningsingången har varit hög så vi är inte så förvånade att de väljer att fortsätta flyga från Skellefteå Airport. Vi hoppas nu även att sommarsäsongen 2012 blir en succé och att norrlänningarna passar på att resa billigt till Spanien. Säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport

Resorna till Barcelona (Girona) startar den 26 mars och pågår till och med slutet av oktober. Flygningarna kommer att ske måndagar och fredagar precis som under 2011. Dessutom kommer bussanslutning att finnas från Umeå, Luleå samt Piteå till och från alla avgångar med Abramssons buss.

-       Förra årets nyetablering i Skellefteå var en stor succé för oss och vi är glada att återvända till Skellefteå under 2012. Vi hade en bra beläggning så att valet att fortsätta flyga från Skellefteå i norra Sverige var lätt. I augusti firade vi vår 10 000:e passagerare i Skellefteå och vi hoppas uppnå fler milstolpar under den kommande sommaren. Skellefteå Airport ligger mycket bra geografiskt, har ett stort upptagningsområde och är mycket effektiv vilket passar Ryanair perfekt. Säger Ryanairs Nordenchef Elina Hakkarinen

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 280 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda, två avgångar per vecka till Barcelona-Girona samt 4 avgångar per vecka till Helsingfors via Jakobstad. Chartertrafik erbjuds till Kreta, Rhodos och Turkiet.