Rekordökning på Skellefteå Airport

Rekordökning på Skellefteå Airport

2017 har startat starkt för Skellefteå Airport. Under maj månad ökade antalet resenärer på Skellefteå Airport med hela +42 procent. Flygplatsen hade under månaden 39 373 resenärer vilket är en ökning med 11 569 resenärer jämfört med samma månad under fjolåret.

- Det är roligt att vi fått en så bra start. Skellefteåregionen är inne i en expansiv fas med många investeringsprojekt och det är fantastiskt att vi samtidigt lyckats få till stånd bra flygkommunikationer till vår region. 2017 kommer att bli ett år av möjligheter för oss att resa ut i världen eller för omvärlden att komma till Skellefteå och svenska Lappland, säger Robert Lindberg, VD på Skellefteå Airport.

Under våren sker dessutom en hel del ombyggnader på flygplatsen för att bättre kunna hantera ökade passagerarflöden och samtida flygtrafik. Och dessutom infördes möjligheten till gratis parkering den 1 juni.

- Vi bygger ut delar av flygplatsen samt ökar parkeringsytorna för att möjliggöra gratis parkering. Vi kunde inte förutspå den fantastiska passagerarökningen och tidigarelägger nu vissa investeringar. Under tiden vill jag tacka alla resenärer för deras stora tålamod, säger Robert Lindberg.

Statistik20172016+/-
Maj inrikes35 65524 690+44%
Maj utrikes3 7183 114+19%
Maj totalt39 37327 804+42%
Ack inrikes131 888110 447+19%
Ack utrikes8 2395 564+48%
Ack totalt140 127116 011+21%

Kategorier

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till fem dagliga avgångar till Arlanda. Chartertrafik erbjuds till Gran Canaria, Mallorca, Rhodos, Kreta, Turkiet samt Kroatien.