Rekordhögt resande kräver nya lösningar

Rekordhögt resande kräver nya lösningar

Från och med i dag, tisdag 2 september, ser Skellefteå Airport en aning annorlunda ut. Efter en kraftig ökning av resandevolymen har infrastrukturen på flygplatsen nyttjats till bristningsgränsen, men det tillmötesgås nu med en ny infartsväg som leder in till en mycket större korttidsparkering, separata ytor för flygbuss och taxi samt en ny charterparkering. I dag togs allt i bruk, men fler nyheter är att vänta.

När Skellefteå kommun tog över Skellefteå Airport 2010 hade flygplatsen årligen 205 000 resenärer. Nu, knappt fem år senare räknar man med att nå minst 305 000 resenärer.

– Det är en ökning på 100 000 resenärer, vilket saknar motstycke i Sverige, säger Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport.

Ökningen är givetvis välkommen. Under de senaste fem åren har Skellefteå Airport systematiskt arbetat för att göra flygplatsen till ett nav för inkommande turister till Norrland, men även för norrländska resenärer att nå några av de populäraste destinationerna i Europa. Skellefteå Airport är i dag den enda flygplats norr om Arlanda som har reguljär trafik till Stockholm, Barcelona och London varav Stockholm och London är året runt-trafik. Lägg där till chartertrafik till ett flertal resmål.

Det har medfört att kapaciteten för vad infrastrukturen i och kring flygplatsen klarar av har blivit ansträngd. Under senare tid har därför en rad förbättringar genomförts för att klara den ökade volymen och göra upplevelsen av flygplatsen ännu bättre. Bland annat har det investerats i en ny gate, säkerhetskontroll och en restaurangyta. Fri Wi-Fi är också en del av utbudet på flygplatsen, liksom gratis parkering för charterresenärer.

– När vi nu öppnar en ny tillfartsväg med bättre och smartare parkeringslösningar är det ytterligare ett viktigt steg i vårt utvecklingsarbete. Men vi fortsätter att växa och det slutar nog inte där. Vi arbetar nu med en masterplan för att utifrån vår egen och kommunens vision planera in vilka investeringar som kan komma att krävas för att utvecklingen skall fortsätta, säger Robert Lindberg.

För besökare som anländer till Skellefteå Airport via bil innebär den nya infarten att den gamla infarten stängs för all privat trafik till och från flygplatsen.

För mer informationRobert Lindberg

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda, samt direkttrafik till London och Barcelona. Chartertrafik erbjuds till Dubrovnik och Zadar i Kroatien, Rhodos och Kreta i Grekland, Antalya och Bodrum i Turkiet samt Mallorca i Spanien