Över 8 000 personer firade Skellefteå Airports 50 års jubileum

Över 8 000 personer firade Skellefteå Airports 50 års jubileum

Lördagens flygdag och 50-årsfirande på Skellefteå Airport blev en stor succé. Arrangörerna beräknar att mellan 8 000 och 10 000 besökare bevittnade de spektakulära flyguppvisningarna.

Klockan 13:00 invigde Skellefteå kommuns kommunalråd och tillika ordförande i Skellefteå Airport Bert Öhlund flygplatsens 50-års firande och flygdag. Därmed startade ett batteri av aktiviteter med uppvisning av exempelvis Spitfire, Vampire, JA 29 Tunnan, P51 Mustang, Helikopter 15, Fallskärmshoppning från Herkules m.m.

-       Det är roligt att vi fick så många besökare. Det visar på det stora flygintresse som finns i regionen. Dessutom är det viktigt att få visa upp vår verksamhet för Skellefteå kommuns invånare som tillika är ägare av Skellefteå Airport säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Flygdagen arrangerades med hjälp av Skellefteå Aeroclub där en av arrangörerna Jan Emilsson själv spakade sin Sukhoi SU 29 i en bejublad show.

-       Vi har lagt ner en massiv arbetsinsats för att få hit så många spektakulära uppvisningar som möjligt och det är roligt att så många besökare kom för att titta på flygningarna. Det är bra för oss och för Skellefteå Airport säger Uppvisningsledaren Jan Emilsson

+46 70 551 70 75

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 240 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 7 dagliga avgångar till Arlanda samt två avgångar per vecka till Barcelona-Girona. Chartertrafik erbjuds till Rhodos och Turkiet.