Nya etableringar på Skellefteå Airport

Nya etableringar på Skellefteå Airport

Från och med idag den 1 november utökas servicen på Skellefteå Airport.
Det nya Skellefteåbaserade företaget Flygplatstvätten AB erbjuder resenärer och andra kunder tvätt och rekonditionering av fordon och företaget SIXT öppnar hyrbilsverksamhet på flygplatsen.

– Under tiden Skellefteå Airports resenärer är på resa kan vi tvätta, städa, rekonditionera eller lackskydda deras fordon. Detta blir bekvämt för kunden då denne vid ankomst hämtar en
nystädad och nytvättad bil. Vår affärsidé är att utföra detta utan att kunden behöver spendera en enda extra minut då servicen utförs när man ändå är borta säger Flygplatstvättens VD Eva Wahlby.

– Vi är mycket glada över denna etablering eftersom fordonstvätt är en tjänst som är perfekt att få
utförd när man är på resa. Det är dessutom roligt att Skellefteå Airport än en gång är en av de första flygplatserna i landet som utvecklar nya tjänster för sina resenärer. säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Flygplatstvätten AB ägs av Eva Wahlby, Morgan Wahlby och Lage Hedlund-Palmgren. Som namnet
förespråkar kan det även innebära expansion till andra delar av landet.

– Skellefteå Airport är först ut och vi ska sedan utvärdera konceptet. Om detta´faller väl ut är det ingen omöjlighet att vi expanderar på andra flygplatser avslutar Flygplatstvättens VD Eva Wahlby.

Även hyrbilsföretaget SIXT har valt att starta verksamhet på Skellefteå Airport. Flygplatsen har därmed fyra hyrbilsföretag etablerade.

– Skellefteå Airport har haft en stark tillväxt de senaste åren. Därför är det naturligt att vi även får etableringar av fler tjänsteföretag vilket är mycket bra för vår fortsatta utveckling avslutar Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och
Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till fem dagliga avgångar till Arlanda samt direkttrafik till Girona (Barcelona). Chartertrafik erbjuds till, Dubrovnik, Zadar, Mallorca, Rhodos, Kreta, Antalya samt Bodrum.