Karpathos Apollo

Ny genuin grekisk destination med Apollo från Skellefteå Airport

Charteroperatören Apollo har genom åren utökat både avgångar och destinationer från Skellefteå och till sommarsäsongen 2025 fortsätter man den satsningen med att erbjuda den grekiska ön Karpathos som charterdestination. Skellefteå Airport blir en av få regionala flygplatser i Sverige som kan erbjuda resor till Karpathos och därmed även unik i norra Sverige.

Under 2023 startade charterbolaget Apollo charterresor till det grekiska fastlandet Epirus direkt från Skellefteå Airport. Utfallet blev en fullständig succé och nu har Apollo beslutat att fortsätta med charterresor till Epirus men även utöka destinationsutbudet med den nya destinationen Karpathos. Skellefteå Airport blir en av få bland de regionala flygplatserna i Sverige att kunna erbjuda charterresor till Karpathos som ligger mellan Kreta och Rhodos.

• Vi är så glada att Apollo fortsätter att utveckla charterutbudet från Skellefteå. Det grekiska fastlandet Epirus med Lefkas, Parga och Sivota är mycket omtyckta resmål och att dessutom kunna erbjuda en ny unik destination till norrländska resenärer är mycket glädjande. Karpathos erbjuder en vacker natur, god mat och magiska stränder så vi är lyckliga över att kunna erbjuda detta fina resmål från Skellefteå, säger Skellefteå Airports Vd Robert Lindberg.

• Apollo väljer att fortsätta satsa i ett växande Skellefteå. När befolkningen växer ökar också behovet av semesterresor och därför är vi glada att kunna erbjuda Karpathos från ännu en regional flygplats. Karpathos breddar vårt utbud och kommer säkerligen bli en mycket populär destination från norra Sverige, säger Martina Krantz, pressansvarig på Apollo

Karpathos har ett vackert kuperat landskap med höga berg och dalar och här finns flera fantastiska utkiksplatser. Karpathos har en genuin grekisk atmosfär, maten är god, stränderna underbara och havet helt ljuvligt blått och kristallklart. Att Karpathos har en lång och spännande historia gör att det också finns många sevärdheter.

Till samtliga resmål kommer Apollo även att erbjuda sitt seniorkoncept Apollo Silver som riktar sig till resenärer +55 år och som innebär anpassade resor med hög valfrihet och kvalitet.

Resorna till Lefkas och Parga kommer att starta den 5 maj 2025 och pågå till och med den 9 juni 2025.

Resorna till Karpathos kommer att starta den 14 augusti 2025 och pågå till och med den 25 september 2025.

Samtliga resor är bokningsbara.

Robert Lindberg VD Skellefteå Airport 070-551 70 75 robert.lindberg@sft.se
Martina Krantz Apollo 08-67 39 100 martina.krantz@apollo.se

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå kommun och har cirka 375 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder inrikes reguljärflyg med avgångar till Arlanda, utrikes reguljärflyg till Gdansk samt chartertrafik till Antalya, Rhodos, Split, Kos, Cypern, Burgas, Sicilien, Mallorca, Gran Canaria, Lefkas/Parga, Teneriffa, Lanzarote, Karpathos och Kreta.