Ny era på Skellefteå Airport

Ny era på Skellefteå Airport

På lördag inleds en ny epok på Skellefteå Airport. Den kommunalt ägda flygplatsen övertar då den personal som sköter incheckningen av passagerare och som fram till nu varit anställda av SAS. Skellefteå Airport kommer från den första november att kunna erbjuda en helhetslösning med samtliga tjänster som flygbolag efterfrågar.

Skellefteå Airport invigdes november 1961. När flygplatsen startade hade flygplatsägaren ansvar för vissa arbetsuppgifter och de trafikerande flygbolagen ansvarade för tjänster kopplade till flygplan och passagerare. Under de sista tjugo åren har fler och fler av de arbetsuppgifterna övertagits av flygplatsägaren.
Skellefteå Airport övertogs av Skellefteå kommun våren 2010 och bolaget har sedan dess ansvarat för samtliga tjänster på flygplatsen förutom incheckning och hanteringen av passagerarna. Dessa arbetsuppgifter har sedan starten 1961 skötts av opererande flygbolag, vilket de senaste åren har varit SAS Ground handling AB.
SAS Ground handling AB beslutade att avyttra tjänsterna inom passagerarservice på många av Sveriges flygplatser och därför påbörjades förhandling med bland annat Skellefteå Airport och från och med den första november övergår personalen till Skellefteå Airport.

• Vi är jätteglada över att överta denna verksamhet. Vi har redan tidigare arbetat tätt tillsammans så skillnaden blir inte så stor. Det är fantastisk duktiga medarbetare som nu kommer in i vår organisation och deras kompetens kommer att betyda mycket för flygplatsens fortsatta tillväxt. Vi kan dessutom erbjuda helhetslösningar till flygbolag vilket förhoppningsvis leder till nya etableringar säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Totalt är det nio personer som kommer att övergå till Skellefteå Airport nu på lördag och därigenom får en ny lokal arbetsgivare.

• Vi ser fram emot att arbeta för Skellefteå Airport och för regionens utveckling. Våra kunder kommer troligen inte att märka så mycket annat än utseendet på våra arbetskläder men tillsammans med övrig personal på flygplatsen ska vi fortsätta att arbeta för ökad utveckling och nöjda kunder säger Kurt Stefansson ansvarig för passagerarservicen på Skellefteå Airport.

Initialt kommer det inte att ske några förändringar av vare sig service eller tjänsteutbud men möjligheterna är många då alla arbetsuppgifter finns i flygplatsorganisationen.

• Inga förändringar kommer att ske i anslutning till övergången men vi kommer tillsammans med personalen att kartlägga vilka arbetsuppgifter som kan integreras och vilket tjänsteutbud som kan erbjudas. Eftersom vi nu har allt i egen regi kan nya tjänster skapas i samarbete med andra aktörer inom exempelvis resor och besöksnäring, allt för en bättre reseupplevelse till och från Skellefteå säger Sven Forsgren operativ chef på Skellefteå Airport

Robert Lindberg       Kurt Stefansson         Sven Forsgren
VD                              Funktionsansvarig     Operativ chef

070-551 70 75            070-770 88 35              070-841 17 42

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och
Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till fem dagliga avgångar till Arlanda samt direkttrafik till London och Barcelona. Chartertrafik erbjuds till, Split, Zadar, Rhodos, Kreta samt Antalya.