Passagerartillväxten ökar på Skellefteå Airport

Fortsatt stark passagerartillväxt på Skellefteå Airport

Passagerartillväxten fortsätter på Skellefteå Airport. Nu när maj månads passagerarstatistik presenterats visar den en fortsatt stark tillväxt.
Totalt reste 35 570 passagerare till eller från Skellefteå Airport under maj månad vilket är drygt 8 000 fler eller +29% jämfört med maj 2019 vilket var det senaste normalåret före coronapandemin.

Under maj månad reste 32 284 inrikesresenärer och 3 286 utrikesresenärer till eller från Skellefteå Airport vilket ger en total resenärsvolym på 35 570 (+29,2%) resenärer.
Från årets början har 137 741 resenärer trafikerat flygplatsen vilket ackumulerat är hela 18 700 fler än under samma period 2019.

- Vi ser just nu en trafik och passagerarökning i Skellefteå som saknar motstycke inom svensk luftfart. Skellefteåregionens pågående och accelererande tillväxt innebär ett ökat kommunikationsbehov, vilket därigenom påverkar resandet kraftfullt. Min bedömning är att trafikutbudet och därmed antalet passagerare kommer att stiga ytterligare, säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå kommun och har cirka 400 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg till Arlanda och Gdansk, samt chartertrafik till Gran Canaria, Rhodos, Kreta, Turkiet, Bulgarien, Cypern, Sicilien, Kroatien, Lefkas/Parga samt Mallorca.