Första londonflygningen från Skellefteå Airport

Första londonflygningen från Skellefteå Airport

– Historisk dag när premiärflyget lyfte mot London

28 mars blir en historisk dag i Skellefteå.
Kl 07:36 lyfte för första gången ett flyg med slutdestination London (Stansted) från Skellefteå Airport.

– Vi vet att det är en efterlängtad linje, och vi ser fram emot att föra många norrlänningar dit
under en lång tid framöver, säger Stig-Erik Dahlberg, vd för Air Sweden.

Skellefteå Airport har under de senaste åren haft en explosionsartad utveckling av nya direktlinjer och chartertrafik.
Under 2013 kan man resa direkt till Barcelona, Stockholm, Sharm el Sheikh, Monastir, Dubrovnik, Alanya, Bodrum Rhodos, Kreta och nu dessutom London.

– London är en av de resmål som efterfrågats mest bland våra resenärer och är en av de destinationer som vi arbetat hårdast med att kunna etablera. I och med denna flyglinje är London nu bara ett par timmar bort från norrland och det går snabbare att åka dit än till Sundsvall. Säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

Air Swedens Londonflygningar går inledningsvis torsdagar och söndagar. Men förhoppningen är att linjen blir så populär att turerna kan utökas på sikt. Det är också förklaringen att planet, med 76 platser, plockar upp passagerare i såväl Arvidsjaur och Skellefteå som Karlstad.

– Vi skapar de anslutningar som linjen behöver för att försäkra oss om att vi har ett gott underlag med resenärer. Karlstad ligger längs linjen och även om det innebär ett visst tidsbortfall bedömer vi det som fullt acceptabelt, säger Stig-Erik Dahlberg.

– I och med denna etablering för vi norrland närmare världen, men vi öppnar också möjligheten till starkt utökad inturism då Svenska Lappland blir enkelt att nå för engelsmännen. Avslutar Robert Lindberg

Rutten:
06.45 Avgång från Arvidsjaur.
07.40 Avgång från Skellefteå Airport.
09.20 Avgång från Karlstad.
10.15 Ankomst till Stansted.

Stig-Erik Dahlberg
Air Sweden

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg till London, Barcelona samt Stockholm och charterflyg till Rhodos, Kreta, Dubrownik, Alanya, Bodrum, Monastir samt Sharm el Sheikh.