De första shoppingresenärerna från Norrland i luften

De första shoppingresenärerna från Norrland i luften

Nu har det första flyget med slutdestination Ullared lämnat Skellefteå Airport. 163 shoppingsugna kvinnor och 8 män från Skellefteåtrakten landade på måndagsförmiddagen på Jönköping Airport för vidare transport till ett dygns shopping och upplevelser i Ullared. Givetvis är det Sveriges största turistmål, Gekås, som lockar.
– Vi bokade direkt när vi såg det här, säger Åsa Nilsson från Robertsfors som åker tillsammans med sina döttrar.

De har länge varit sugna på att besöka Ullared och hade sedan tidigare planerat en lång busstur.
– Så det här kom som en skänk från ovan, säger Åsa.

I resan, som kostar 1 690 kronor, ingår flyg tur och retur, busstransfer Jönköping–Ullared, hotellövernattning med frukost och nästan ett dygns shopping och upplevelser på plats. Alla resenärer får en specialdesignad och väldigt rymlig shoppingbag, men skulle den inte räcka kan man köpa till mer utrymme.

Morgan och Ola-Conny följde med

Med på premiärflyget var tv-personligheterna och Gekås-medarbetarna Morgan och Ola-Conny som roade resenärerna, skrev autografer och gav intervjuer till pressuppbådet på plats.
– Jag är säker på att Skellefteåborna och de andra norrlänningarna som åker mer kommer att få det helfestligt i Ullared, säger Ola-Conny, och får medhåll av Morgan:
– Vi har nästan 5 miljoner besökare varje år och jag lovar att det finns någonting för alla där.

Shoppingresan är ett samarbete mellan Gekås Ullared, flygplatserna i Skellefteå och Jönköping och researrangören Scandjet i Göteborg.
– Det är lite av  en marknadsförares dröm, att i samarbete med de övrig aktörerna få vara med och genomföra ett sådant här evenemang. Vi ser redan av gensvaret att intresset är jättestort och tror att konceptet kan utökas med fler flygningar och destinationer 2015, säger Herman Larsson, marknadsansvarig på Jönköping Airport.

Hans kollega i Skellefteå är inne på samma spår.
– Det är jätteroligt, och det går helt i linje med vårt ständigt pågående arbete att hitta nya överraskande destinationer för Norrlandsresenärerna, säger Robert Lindberg, vd, Skellefteå Airport.

Fler flyg kommer

Dagens flygning var den första av två inbokade. Den andra sker på onsdag, men redan nu planerar Ullaredsflyget nya avgångar från Skellefteå Airport:
– Flyget på onsdag såldes slut på mindre än fyra timmar. Det kommer att bli fler resor framöver, men inget datum är spikat än, säger Lise Hellström, marknadschef, Gekås.

Kategorier

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och
Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till fem dagliga avgångar till Arlanda samt direkttrafik till Girona (Barcelona). Chartertrafik erbjuds till, Dubrovnik, Zadar, Mallorca, Rhodos, Kreta, Antalya samt Bodrum.