51 % passagerarökning på Skellefteå Airport

51 % passagerarökning på Skellefteå Airport

Nästan 27 000 nya resenärer har under årets första sju månader rest till eller från Skellefteå Airport. Ökningen för juli månad var hela 51 % vilket är bättre än alla Swedavias (fd LFV) flygplatser i Sverige.

2011 har verkligen varit ett lyckosamt år för Skellefteå Airport. Nya flygningar har tillkommit till Stockholm och dessutom har två nya direkta flyglinjer utomlands öppnats. Först Ryanairs linje till Barcelona-Girona vilken trafikeras två gånger per vecka, därefter Finncomm Airlines linje till Helsingfors och Jakobstad som från den första september trafikeras fyra gånger per vecka.
Dessutom har charterbolaget Detur satt in 15 nya avgångar till den turkiska turistorten Marmaris.
När trafikstatistiken för juli presenteras visar den att alla tillkommande flygningar gett flygplatsen många nya passagerare. Fram till och med juli hade flygplatsen 26 828 nya passagerare, en ökning mot fjolåret med 21 % och för juli månad var ökningen hela 51 %.

-       Det har varit ett otroligt hårt arbete men jag är glad att det gett så bra resultat. Skellefteåregionen och hela Norrland behöver goda förbindelser med omvärlden för inkommande och utgående resor och vi på Skellefteå Airport är nöjda om vi kan hjälpa till med att tillgodose dessa behov, säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Under juli ökade antalet inrikes passagerare med 29 % från fjolårets 13 156 till årets 17 015, en ökning med 3 859 passagerare.
Utrikesresandet har formligen exploderat från fjolårets modesta 21 passagerare till årets 2 910 resenärer.

-       I och med Ryanairs etablering av lågprisflyg har utrikesresandet ökat kraftfullt och vi får resenärer som snabbt och enkelt vill åka till Barcelona från hela norra Skandinavien. Ökningen fortsätter dessutom i augusti då Finncomm Airlines nya utrikeslinje till Helsingfors och Jakobstad startat, säger Robert Lindberg.

Statistik

2011           2010                 +/-

Juli inrikes                        17 015          13 156               +29%
Juli utrikes                         2 910                 21