47 000 fler passagerare på Skellefteå Airport

47 000 fler passagerare på Skellefteå Airport

Skellefteå Airport fortsätter att växa kraftfullt. Från årets början har
flygplatsen haft 232 000 resenärer vilket är 47 000 fler jämfört med fjolåret. Detta innebär en passagerarökning på hela + 25 %.

Den kraftfulla passagerarökningen på Skellefteå Airport håller i sig.
När nu passagerarstatistiken för oktober presenterats visar den att den fina trend som präglat Skellefteå Airport sedan kommunens övertagande fortsätter. Under oktober månad reste 28 275 personer till eller från Skellefteå Airport. Av dessa var 24 193 inrikesresande och 4 082 utrikesresande. Det mest iögonfallande är ökningen av utrikesresenärer som är hela + 228 % jämfört med fjolåret.

-               Vi har haft en makalös tillväxt. Vi kommer under 2011 ha mer än 50 000 nya resenärer. Vi har lyckats få två nya flygoperatörer att etablera sig och i och med detta har vi bland den bästa tillgängligheten i norrland. Vi har under året haft direktflyg till Stockholm, Barcelona, Jakobstad, Helsingfors, Marmaris, Antalya och Rhodos, det är unikt. Jag är övertygad om att flyget är mycket viktigt för regionen då det också ger stora inkomster. Om en resenär spenderar 1000 kr i regionen och vi har 50 000 nya så ger detta 50 miljoner kr till regionens näringsliv. Säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport

Under 2012 kommer ytterligare nya destinationer att trafikeras från Skellefteå då charterbolaget Apollo börjar flyga till den Grekiska ön Kreta nästa höst.

-       Kreta är mycket önskad och jag tror att den kommer att bli mycket uppskattad. Dessutom är jag hoppfull vad gäller ännu fler nyetableringar på Skellefteå Airport under 2012.

Från och med den 1 november har dessutom flygplatsrestaurangen bytt ägare. Nu är det Dan Westring och Niklas Hansson som driver verksamheten.

-       Vi är jätteglada att få möjlighet att vara med och utveckla Skellefteå Airport. Vi kommer omgående att utöka öppettiderna till 08:00 – 20:00 så att det både passar resenärerna och kringboende. Vi kommer också att bredda sortimentet så att passagerarna ska få en bra service. Vi lovar att bidra till att göra Skellefteå Airport till landets häftigaste. Säger Dan Westring och Niklas Hansson

Statistik

2011               2010            +/-

Oktober inrikes            24 193             20 827        +16%

Oktober utrikes             4 082               1 786         +228%

Totalt oktober            28 275             22 613         +25%

Ack inrikes                202 533            174 093         +16%

Ack utrikes                 29 393              11 453         +256%

Totalt ackumulerat  231 926             185 546         +25%

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 270 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 6 dagliga avgångar till Arlanda, två avgångar per vecka till Barcelona-Girona samt fyra avgångar per vecka till Helsingfors via Jakobstad. Chartertrafik erbjuds till Rhodos, Kreta och Turkiet.