40 000 resenärer med Ryanair från Skellefteå Airport

40 000 resenärer med Ryanair från Skellefteå Airport

Ryanairs flygningar från Skellefteå Airport har varit en succé. Flygningarna startade våren 2011 och nu tre år senare har 40 000 passagerare rest till eller från Barcelona (Girona)

I mars 2011 startade Ryanair sina flygningar från Skellefteå Airport till Barcelona (Girona) en satsning som visat sig verkligen lyckad. Årligen har över 60 flygningar genomförts till eller från den Spanska storstaden som är en av världens mest besökta turiststäder. Barcelona har visat sig attrahera många typer av resenärer då staden och regionen kan stoltsera med arkitektur, sport, mat och rekreation i världsklass. Men också spanska resenärer har hittat till Skellefteå.

-Vi vet att uppemot 20% av alla resenärer är från Spanien, det innebär att ca 1 500 spanjorer tillbringar tid i Skellefteå och Svenska Lappland. Dessutom lockar flyglinjen resenärer från Norge, Finland och Ryssland vilket är mycket positivt säger Anders Hellgren VD Destination Skellefteå.

-Flyglinjen har verkligen satt Skellefteå på kartan. För tre år sedan visste få personer i flygbranschen något om Skellefteå Airport. Nu vet alla att vi är en mycket expansiv och välfungerande flygplats som också är den nordligaste destinationen trafikerad av Ryanair. Säger Robert Lindberg

-Ryanair är Europas enda ultralågprisflygbolag och vi kommer att växa kraftfullt framöver eftersom vi lagt en order på ytterligare 175 flygplan. Vi är glada att kunna erbjuda norra Sverige möjligheten till billigt resande till Barcelona och att kunna fira denna stora milstolpe med 40 000 passagerare idag säger Elina Hakkarinen Ryanairs försäljningschef i norden.

Noa blev den 40 000 resenären

Efter en semestertripp till Barcelona återvände 11-årige Noa Lindholm till Skellefteå under fredagen ovetande om att han var den 40 000 resenären på sträckan. Vinsten blev en
ny resa, något som uppskattades av den fotbollsintresserade pojken.

Noa Lindholm från Umeå reste ner till Barcelonaregionen. När åter kosan vände hemåt tidigt på fredagsmorgonen var Noa helt ovetande om att det snart blir ett återbesök i den spanska regionen. Detta eftersom han steg ut på Skellefteå Airport som den 40 000 resenären som rest mellan Skellefteå och Barcelona (Girona). Därigenom blev han den lyckliga vinnaren av en ny tur
och returresa till Barcelona med Ryanair.

-Ryanair har 80 miljoner resenärer årligen men vi vill gärna uppmärksamma lyckade flyglinjer. Därför är det roligt att resa upp till Skellefteå för att gratulera Noa och överräcka ett presentkort på en ny resa
säger Elina Hakkarinen Ryanairs försäljningschef i norden.

Elina HakkarainenSales & Marketing Executive Nordics & Baltics
hakkarainene@ryanair.com

Sven Forsgren
Flygmarknadsansvarig
sven.forsgren@skellefteaairport.se

VD Skellefteå Airport

På bilden
Robert Lindberg, Noa Lindholm, Maria Lindholm, Elina Hakkarinen

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 6 dagliga avgångar till Arlanda, två avgångar per vecka till Barcelona-Girona samt chartertrafik till Kreta, Rhodos, Dubrovnik, Sharm el Sheikh, Monastir, Mallorca, Bodrum och Alanya.