33 000 fler passagerare på Skellefteå Airport

33 000 fler passagerare på Skellefteå Airport

Nästan 33 000 nya resenärer har under 2011 rest till eller från Skellefteå Airport. Detta innebär en passagerarökning på 23 % från årets början.

Den kraftfulla passagerarökningen på Skellefteå Airport verkar fortsätta. Under augusti månad reste 22 835 personer till eller från Skellefteå Airport, en ökning med hela 6 000 personer eller 36 % jämfört med samma månad förra året.
Den sammanlagda statistiken för 2011 visar att passagerarantalet ökat med nästan 33 000 resenärer, vilket innebär en ökning på 23 %.
Största ökningen procentuellt kommer genom flygplatsens nya etableringar av direkta utrikeslinjer men också inrikesresandet ökar kraftfullt.

-         Vi hade bara i augusti 2 800 fler inrikesresenärer och 3 200 fler utrikesresenärer än under samma månad i fjol. Dessutom har SAS beslutat att ytterligare utöka antalet flygningar till och från Stockholm och FlyBe har startat trafiken till Helsingfors via Jakobstad så den positiva utvecklingen verkar hålla i sig. säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

2011 har verkligen varit ett lyckosamt år för Skellefteå Airport. Många nya flygningar har tillkommit till Stockholm och dessutom har två nya direkta flyglinjer utomlands öppnats. Först Ryanairs linje till Barcelona-Girona som trafikeras två gånger per vecka, därefter FlyBe Nordic´s linje till Helsingfors och Jakobstad som från den första september trafikeras fyra gånger per vecka.
Charterbolaget Detur har dessutom utökat sina flygningar med 15 nya avgångar till den turkiska turistorten Marmaris.

-       Det har varit ett otroligt hårt arbete men jag är glad att det gett så bra resultat. Skellefteåregionen och hela Norrland behöver goda förbindelser med omvärlden för inkommande och utgående resor och vi på Skellefteå Airport är nöjda om vi kan hjälpa till med att tillgodose dessa behov, säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Statistik

2011                     2010                        +/-

Augusti inrikes                      19 081                   16 223                      +18 %

Augusti utrikes                        3 754                        541                      + 693 %