30 000 passagerare under maj månad på Skellefteå Airport

30 000 passagerare under maj månad på Skellefteå Airport

2012 har börjat mycket bra för Skellefteå Airport.
Under maj månad flög 30 370 passagerare till eller från Skellefteå Airport vilket är en ökning med 7 procent eller 1 919 passagerare jämfört med samma månad 2011.

Passagerarökningen under årets första fem månader har varit 13 procent, vilket innebär nästan 14 000 fler passagerare än samma period 2011.
Inrikesresandet har under 2012 ökat från 98 503 till 110 662 passagerare vilket ger en ökning på 12 procent.

-          Vi har en väldigt stark ökning på inrikesresandet. I Skellefteåregionen pågår flera stora investeringsprojekt inom bland annat gruv- och energisektorerna, men även inom andra branscher ser jag en ökad optimism. Detta tillsammans med regionens satsning på ökad turism och på exempelvis platsvarumärket hoppas jag ge ytterligare ökningar, säger VD Robert Lindberg

Utrikesresandet har ökat med 23 procent sedan årets början och 9 330 personer har rest direkt till eller från någon av de utrikesdestinationer som trafikeras från Skellefteå Airport. Under maj månad reste 4 625 personer på utrikesresor från Skellefteå.

-          Vi jobbar aktivt med att hitta nya operatörer som vill flyga utrikes från Skellefteå. Vi ligger perfekt till geografiskt då vi når flera marknader och städer inom 1-2 timmar. Tyvärr förlorar vi FlyBe i och med att de lägger ner rutten till Helsingfors via Jakobstad, men jag har goda förhoppningar att denna kan ersättas av en annan operatör, säger Robert Lindberg

Under våren har Skellefteå Airport haft charterresor till Turkiska Alanya samt den Grekiska ön Rhodos och under hösten tillkommer även Kreta.

-          Det finns få platser kvar till årets charterresor och om sommaren blir som den börjat så lär det fort bli fullbokat. Vi hoppas att utbudet kommer att kunna utökas till kommande år, avslutar Robert Lindberg

2012                        2011                                          +/-

Maj inrikes:                         25 745                                 23 605                                 +9%

Maj utrikes:                         4 625                                   4 846                                   -5%

Totalt maj:                      30 370                             28 451                              +7%

Ack inrikes:                        110 662                               98 503                                  +12%

Ack utrikes:                        9 330                                   7 598                                    +23%

Totalt ackumulerat:      119 992                           106 101                             +13%

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 280 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda, två avgångar per vecka till Barcelona-Girona samt chartertrafik erbjuds till Kreta, Rhodos och Turkiet.