20 % upp för Skellefteå Airport

20 % upp för Skellefteå Airport

Skellefteå Airport ökade antalet resenärer under juli månad med hela 20 %.
5 277 fler resenärer reste från eller till flygplatsen jämfört men samma månad 2013.

Totalt har över 155 000 personer rest till eller från Skellefteå Airport under årets första halvår. Det är en ökning med 12 726 personer eller 9 % jämfört med föregående år. Under juni månad ökade antalet resenärer kraftfullt då 31 269 resenärer nyttjade flygplatsen. Inrikesresandet ökade med 14 % och utrikesresandet med hela 48 %.

-Vi är jätteglada att fler och fler resenärer väljer Skellefteå Airport. Genom att fler reser till eller från Skellefteå Airport ökar också våra möjligheter att attrahera fler flygbolag eller frekvenser säger Skellefteå Airports VD Robert Lindberg.

Under sommaren färdigställs två stora investeringsprojekt som tillkommit genom den stora passagerarökningen som skett de senaste åren. En ny säkerhetskontroll och en ny parkering med ny tillfartsväg invigs under hösten

-Vi skapar bättre förutsättningar för våra resenärer men skapar också yta för att växa ytterligare säger Robert Lindberg

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och
Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har cirka 300 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till fem dagliga avgångar till Arlanda samt direkttrafik till London (Stansted), Barcelona (Girona). Chartertrafik erbjuds till, Dubrovnik, Zadar, Mallorca, Rhodos, Kreta, Antalya samt Bodrum.