12 000 nya passagerare på Skellefteå Airport

12 000 nya passagerare på Skellefteå Airport

2012 har börjat mycket bra för Skellefteå Airport.
Passagerarökningen under årets första fyra månader har varit 15 procent, vilket innebär
12 000 fler passagerare än samma period 2011.

Passagerarökningen på Skellefteå Airport har varit stark sedan kommunen övertog ägandet 2010. Från och med övertagandet har cirka 85 000 nya resenärer tillkommit och 2012 har fortsatt i samma riktning.
Januari +19 procent, februari +19 procent, mars +10 procent och april +15 procent ger ett medel på
15 procent eller 11 972 nya passagerare för årets första fyra månader.

Från årets början har inrikesresandet ökat med 13 procent vilket är cirka 10 000 nya resenärer och utrikesresandet har stigit med hela 71 procent, vilket innebär att nästan 5 000 resenärer reste till någon av de tre direkta utrikes destinationerna som trafikeras från Skellefteå Airport; Barcelona-Girona, Karleby-Jakobstad eller Helsingfors.

-                     Vi hade 2011 en mycket stark tillväxt och var då en av de snabbast växande flygplatserna i landet. Det är mycket glädjande att detta håller i sig under 2012 då det ger bättre förutsättningar för utökad eller ny trafik.
Det är extra roligt att det arbete med att få in nya direkta utrikeslinjer visat sig fungera bra och min förhoppning är att dessa utvecklas ytterligare.
Skellefteå Airport har ett bra geografiskt läge för att vara ett nav med många direkta destinationer och redan nu har vi flera destinationer som inte kunnat överleva på andra flygplatser, men klarat sig och utvecklas i Skellefteå.

2012 kan man resa till Barcelona-Girona, Helsingfors, Karleby-Jakobstad, Stockholm, Kreta, Rhodos och Antalya från Skellefteå Airport vilket är ett bra utbud, men givetvis vill vi ha mer, säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

Inom kort kommer ytterligare ombyggnationer av flygplatsen att påbörjas. Denna gång är det byte av röntgen för incheckat bagage, ett arbete som beräknas ta fyra veckor.

-                     Det kommer att bli lite stökigt under denna tid men vi ska göra allt vi kan för att underlätta för våra passagerare, avslutar Robert Lindberg

Skellefteå Airport är Västerbottens näst största flygplats med ett strategiskt läge mellan Luleå och Umeå. Flygplatsen ägs av Skellefteå Kommun och har ca 280 000 resenärer per år. Flygplatsen erbjuder reguljärflyg med upp till 5 dagliga avgångar till Arlanda, två avgångar per vecka till Barcelona-Girona samt 4 avgångar per vecka till Helsingfors via Jakobstad. Chartertrafik erbjuds till Kreta, Rhodos och Antalya.