Stark start för Skellefteå Airport

Stark start för Skellefteå Airport

2017 ökade passagerarna på Skellefteå Airport med 50 procent. När nu statistiken för januari 2018 presenterats ser man att den ökningstakten fortsätter. Skellefteå Airport ökade under januari månad antalet passagerare med 9 610 resenärer vilket motsvarar 47 procent.

Under 2018 kommer Skellefteå Airport att slå flera olika rekord. Aldrig tidigare har flygplatsen haft så många avgångar, så många flygbolag eller så många destinationer. Dessutom kommer troligen passagerarrekordet från 2017 att slås.

- Bra flygkommunikationer är oerhört viktigt för vår regions tillväxt och utveckling. Den utveckling vi haft har inneburit nya möjligheter för oss att resa ut i världen eller för omvärlden att komma till Skellefteå och svenska Lappland, säger Robert Lindberg VD på Skellefteå Airport.

2018 kommer att präglas av stora ombyggnader och investeringar. I planerna finns en utbyggnad av rullbanan samt en ombyggd flygplatsterminal.

- Vi har byggt ut parkeringsytorna, men vi kunde inte förutspå den fantastiska ökningen och tidigarelägger nu vissa investeringar. Förlängningen av rullbanan planeras i sommar men vi har redan nu påbörjat planeringsarbetet för en utbyggd terminal som ska kunna hantera framtidens passagerarvolymer och trafik till flera olika destinationer, säger Robert Lindberg.

Skellefteå Airport har under 2018-2019 följande beslutade destinationer:

Destination Typ Flygbolag
Stockholm Inrikes reguljär SAS