Den nya stadsdelen Kista Äng får 152 kooperativa hyresrätter i SKB-kvarteret Torshamn, där inflyttningen börjar i slutet av 2024. Foto: SKB/Peter Svahn

380 nya SKB-lägenheter klara under 2025

Just nu har SKB 380 kooperativa hyresrätter under byggnation och några av dem blir klara för inflyttning redan före årsskiftet. Lägenheter som står färdiga 2025 är på gång i Gustavsberg, Kista och på Södermalm.

– Vi är glada över att få bidra med kooperativa hyresrätter på tre olika platser under det närmaste året. Våra hus möjliggör en hållbar livsstil med låg energianvändning, solpaneler, lättillgänglig cykelförvaring och gröna gårdar som bidrar till biologisk mångfald och lockar till socialt umgänge, säger Johan Jarding, fastighetsutvecklingschef på SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening.

I november går de första flyttlassen till kvarteret Torshamn i det nya bostadsområdet Kista Äng. Torshamn har 152 lägenheter som varierar i storlek mellan ett och sju rum och kök. Kvarteret ligger på gångavstånd från tunnelbanan, med närhet även till pendeltåg och motorleder. Allt eftersom del efter del står färdigt kommer boende att flytta in, från november 2024, fram till slutet av april 2025. I bottenvåningen blir det lokaler för bland annat restaurang, café och områdeskontor för SKBs egen fastighetsskötare. Dessutom kommer bastu och relaxrum, kvarterslokal och hobbyrum, samt elcykelpool och möjlighet till cykeltvätt att finnas för de boende.

Nya kooperativa hyresrätter i Gustavsberg och Södermalm

Vid Gustavsbergs hamn bygger SKB sitt första kvarter i Värmdö kommun, Modellören. Kvarteret Modellören ligger vid Gustavsbergs allé precis intill det gamla vattenhjulet. Husens yttre fasader är av rött tegel för att smälta in väl mot de omkringliggande äldre byggnaderna i Porslinskvarteren. Fasaden mot gården är i ljus puts och kvarteret består av tre hus om fem våningar. Lägenhetsstorlekarna varierar mellan ett och sex rum och kök med tonvikt på tvåor och treor. Det finns två tvättstugor, en gemensamhetslokal och en hobbylokal samt ett stort gemensamt garage under mark. Inflyttningen är planerad till hösten 2025.

På östra Södermalm, där SL:s bussdepå låg förr, bygger SKB kvarteret Ananasen med 153 lägenheter. Husen i kvarteret blir åtta till nio våningar och lägenheterna varierar i storlek från ett till sex rum. Några studiolägenheter har egen entré och trappa mot gatan och i kvartershörnen på bottenvåningen finns kommersiella lokaler. Inflyttningen är planerad till mitten av 2025.