Årets Skärgårdsrederi 2015 utsett

Vid Skärgårdsredarnas årsmöte den 12 mars belönades Green City Ferries Rederi AB som Årets Skärgårdsrederi 2015. Priset överlämnades till rederiets representanter vid föreningens årsmötesmiddag på M/S Riddarholmen i Stockholm.Green City Ferries Rederi utsågs av juryn med följande motivering:

Green City Ferries Rederi AB har satsat på en helt ny och hållbar teknik för eldrift av innerstadsfärjor. E/S Movitz är först i världen med superladdning och har reducerat energiförbrukningen med 50 % och utsläppen med nära 100 %. Rederiet och personerna bakom har genom privat risktagande visat mod att satsa nytänkande och innovativt.

Branschorganisationen Skärgårdsredarna instiftade vid sitt höstmöte i Visby den 2 oktober 2014 utmärkelsen Årets Skärgårdsrederi. Priset avser medlemsrederiers prestationer på den svenska marknaden under det gångna verksamhetsåret. Nyckelord är affärsmässig utveckling och framgång, innovationsrikedom, miljötänkande och socialt ansvar. Utmärkelsen kan ges för såväl ett långvarigt arbete som en kort enskild insats. Juryn utgörs av föreningens styrelse.

Priset består av inköp hos någon av föreningens partnerleverantörer till ett värde av 10 000 kr exklusive moms.

Syftet med priset är att synliggöra branschen och skapa uppmärksamhet för det belönade rederiet.

Green City Ferries har konverterat fartyget Movitz från konventionell dieseldrift till laddhybrid med superladdning, - ett system för snabbladdning som kräver bara 10 minuter för att ge fartygets nickelmetallhydridbatterier tillräckligt med kraft för att köra i en timme vid nio knop. Det innebär att fartyget kan vara i trafik kontinuerligt hela dygnet.

Tekniken innebär att man i stort sett helt eliminerar utsläpp av CO2, NOx och partiklar.

Fartyget trafikerar Mälaren mellan Gamla Stan och Solna. Trafiken drivs rent kommersiellt med biljettintäkter och är delfinansierat av fastighetsbolaget Vasakronan.

Vid frågor, kontakta informationschef Leena Tegevi, tle 0703-745 812.

• kollektivtrafik
  • sjöfart
  • transport
  • turism

Skärgårdsredarna bildades 1988 och organiserar cirka 120 medlemsrederier med tillsammans 350 fartyg som årligen transporterar mer än 35 miljoner passagerare och över 12 miljoner fordon. Sammantaget har medlemsfartygen över 55 000 passagerarplatser.

Leena Tegevi

Presskontakt Informationschef 0703-745812