Ny analys visar på stort behov av fler hotellrum i Skaraborg fram till 2030

Ny analys visar på stort behov av fler hotellrum i Skaraborg fram till 2030

Skaraborgs Kommunalförbund har under våren 2024 tillsammans med turistorganisationerna i Skaraborg och Turistrådet Västsverige genomfört en logianalys för att kartlägga behovet av hotellkapacitet i Skaraborg. Den analys som nu ligger på bordet visar att Skaraborg behöver tillföra 500 hotellrum/1000 gästbäddar till 2030 för att möta efterfrågan. Ökningstakten är beräknad till 5,5 procent per år fram till 2030 jämfört med tidigare ökningstakt på 2,8 % (2014-2023). Vid en jämförelse med dagens knappt 2300 rum fördelade på totalt 68 hotell i Skaraborg motsvarar detta en ökning på drygt 20 %. Relaterar man till genomsnittlig hotellstorlek i Skaraborg idag på 33 rum motsvarar detta 15 nya hotell.

- Den tillväxt som sker i Skaraborg är tydlig. Det är bra att få svar på att vi behöver fler hotell och hotellrum. Nu intensifierar vi vårt gemensamma arbete för att få fler hotelletableringar, säger Theres Sahlström, direktionens ordförande i Skaraborgs Kommunalförbund

Den ökande efterfrågan på hotellrum drivs i första hand av stora utvecklingsprojekt och företagsetableringar i flera av Skaraborgs kommuner. Även efter 2030 finns ett ökat behov och fram till 2035 är beräknat till ytterligare 300 hotellrum/600 gästbäddar.

- Ökad förståelse för behovet av hotell är en av flera viktiga delar som vi samlat arbetar med för att möta industrins gröna omställning och kommande företagsetableringar och expansioner i Skaraborg, säger Frida Karlge chef för Omställning Skaraborg på Skaraborgs Kommunalförbund.

Analysen visar att Skaraborg har en outnyttjad potential på privatresemarknaden. Ett brett utbud av besöksmål, attraktioner och tillgängliga naturupplevelser ger underlag för privatsegmentet. Här ser man möjlighet kring att växla upp med flera utvecklingsprojekt både av befintliga och nya besöksmål för en fortsatt utvecklad och ökad turism.

Hotell har potential till stort upptagningsområde tack vare att Skaraborg har ett bra geografiskt läge och god infrastruktur. Regionens läge medför potential att fånga upp hotellgäster på genomresa.

- Skaraborg behöver fortsätta att arbeta aktivt med att skapa förutsättningar för ytterligare hotelletableringar. Det är viktigt för att kunna möta den utveckling som sker i näringslivet i Skaraborg och att även kunna utveckla privatmarknaden., säger Mats Olsson, vd för Next Skövde och Anna Ohlin Ek, vd för Destination Läckö-Kinnekulle samstämmigt. De fortsätter: - Ett första viktigt steg blir nu att föra samtal med våra befintliga hotell i Skaraborg för att de ska kunna ta vara på möjligheten att utveckla sina verksamheter.