Bild på Mösseberg, fotograf Henrik Theodorsson

Skaraborgsdagen 2023 – redo för nya höjder!

Den 25 januari 2023 samlas 400 beslutsfattare i Vara konserthus på Skaraborgsdagen.

– Skaraborg är en attraktiv region med stora framtidsplaner. Skaraborgs kommuner har som mål att växa till 300 000 invånare till år 2030, bli en arbetsmarknadsregion och ha en industriregion i världsklass. Då behöver vi samlas och gå gemensamt framåt, säger Katarina Jonsson, ordförande i Skaraborgs Kommunalförbund.

Initiativtagarna till Skaraborgsdagen är Skaraborgs 15 kommuner genom Skaraborgs Kommunalförbund. Samtliga kommuner deltar och bjuder själva in det lokala näringslivet. Dessutom inbjuds riksdagsledamöter, regionpolitiker samt företag och organisationer som verkar regionalt, nationellt eller globalt.

– Vårt mål med Skaraborgsdagen är en årligen återkommande mötesplats i Skaraborg. Där kan beslutsfattare från näringslivet, akademin och offentlig verksamhet träffas för att diskutera Skaraborgs tillväxt och utveckling, säger Kristofer Svensson, förbundsdirektör vid Skaraborgs Kommunalförbund.

Årets tema är ”redo för nya höjder.” Batterifabriken i Mariestad kommer vara i fokus och hur vi gör Skaraborg mer attraktivt för invånare och inflyttare. Vi behöver bli fler i Skaraborg.

Programmet håller på att ta form och har som ambition att sätta Skaraborg i omvärld och framtid, samt ge plats för möten, kontaktskapande och samtal. De inbjudna talarna belyser Skaraborg i omvärlden och pekar på de styrkor och möjligheter som vår delregion besitter.

Det är klart att moderator för dagen är Sanna Balsvik, som har många års erfarenhet som chef och ledare på Sveriges Television inom kommunikation. Beslutsexperten Ari Riabacke föreläser om framtidens organisation och ledarskap och Ida Johansson, Hyred, har skapat en automatiserad rekryteringsplattform för och av generation Z. Det är några höjdpunkter av många på Skaraborgsdagen.