SKAP prisar Adams-Ray, Lena PH och … allt däremellan

Det är dags för SKAP att dela ut sina årliga stipendier. Än en gång blir det konfettiregn över kompositörer inom en mängd musikaliska genrer. Stipendierna - alla om 40 000 kronor - delas ut under högtidliga former på SKAP:s stora vårfest, som i år hålls den 16 maj i Blå Hallen i Stockholm.

SKAP delar varje år ut stipendier och priser för att hylla svenska upphovsmän. Årets utdelning blir den 68:e i ordningen och 12 stipendier ska delas ut. På plats finns utöver SKAP:s medlemmar även representanter från musikbranschen, politiken, media och ett antal internationella gäster.

Mångfalden bland stipendiaterna är stor. Från pianoekvilibristen Carl-Axel Dominique till den inom Nashville-countryn närmast helgonförklarade Sharon Vaughn, nu boende och verksam i Sverige.

Därtill återfinns psykedelisk rock, ren pop och Maria Llerena som sjungit med Sven-Bertil Taube i Hylands Hörna och som nu också prisas med ett stipendium ur Evert Taubes minnesfond – för sin mångåriga verksamhet i Evert Taubes anda.

Störst applåder ekar från Västra Götaland då länet kommer att äras hela tre gånger om. Göteborgsknutna jazzsångerskan Anna Christoffersson och monotonrockarna i Silverbullit samt Skövdes och Dungens Gustav Ejstes.

Förra året tog Oskar Linnros emot ett SKAP-stipendium. I år tilldelas före detta Snook-kollegan Daniel Adams-Ray, som även han tagit ett steg närmare den melodiska popmusiken, detsamma. Vinterns album Svart, vitt och allt däremellan fick ett varmt mottagande av både recensenter och publik.

Freemuse prisas för sin kamp mot musikcensuren

SKAP delar i år ut ett specialpris till den internationella organisationen Freemuse, som på ideell basis arbetar för upphovsmäns och musikers yttrandefrihet. Freemuse grundades 1998 på World Conference on Music and Censorship i Köpenhamn, en stad som också blivit navet för verksamheten. Man slog här fast att den utbredda censuren av musik bröt mot mänskliga rättigheter och att alltför många musiker och upphovsmän hotas till tystnad – för stunden eller för livet.

SKAP visar genom detta specialpris att man helhjärtat står bakom arbetet i jakten mot frihet – frihet för världens alla upphovsmän.

Varmt välkommen till SKAP:s vårfest

Tillställningen äger alltså rum i Blå Hallen i Stadshuset, i Stockholm, måndagen den 16 maj 2011 med start kl 19.00. Stipendieutdelning varvas med underhållning.

Artister som uppträder under Vårfesten
Gabriella Sjöström
Sahara Hotnights
Bengt Hallberg
Ola Stinnerbom
Magnus Carlson, Gustav Ejestes & Goran Kajfes

Följande stipendiater kommer att medverka vid utdelningen
Those Dancing Days (Cecilia Efraimsson, Marianne Evrell, Linnea Jönsson, Lisa Pyk Wirström, Rebecka Rolfart)
Silverbullit (Simon Ohlsson, Jon Ölmeskog, Andreas Nilsson, Jukka Rintamäki, Anders Gustafsson)
Anna Christoffersson
Gustav Dungen Ejstes
Daniel Adams-Ray
Sharon Vaughn
The Haunted (Peter Dolving, Patrik Jensen, Jonas Björler, Anders Björler, Per Möller Jensen)
Katharina Nuttall
SKAP:s specialpris: Freemuse
SKAP:s pris till Kai Gullmars minne: Lena Philipsson
Sven Paddocks minnesfond: Carl-Axel Dominique
SKAP:s stipendiefond till Evert Taubes minne: Maria Llerena

För anmälan eller ytterligare information och presskontakt (pressbilder, intervjuförfrågningar etc):

Åsa Stocksén, HELENAOCHSOFIE, 070 - 739 74 32, asa@helenaochsofie.com

Kontakt SKAP:
Mårten Karlsson, 08 - 783 95 17, marten.karlsson@skap.se

SKAP – Svenska Kompositörer Av Populärmusik - är Sveriges intresseförening för yrkesverksamma kompositörer, textförfattare och arrangörer. SKAP grundades 1926 och har idag närmare tusen medlemmar inom alla genrer. För mer information om SKAP, dess verksamhet och medlemmar besök www.skap.se.

• Musik

• stipendier