Framtidens fasader: Integrerade solskyddslösningar i skandinavisk arkitektur

Framtidens fasader: Integrerade solskyddslösningar i skandinavisk arkitektur

Finns det en krock mellan skandinaviskt klimat och skandinavisk arkitektur? Under sommaren kämpar vi med överskottsvärme i våra skandinaviska fastigheter eftersom vi bygger täta och varma byggnader som skyddar oss mot höga uppvärmningskostnader på vintern. Vi behöver därför solskydd för att förhindra överhettning under sommarmånaderna. Samtidigt präglas modern skandinavisk arkitektur av rena linjer, naturligt ljus och återhållsamhet vilket kan krocka estetiskt med behovet av att sätta solskydd på fasaden.

Integrerade solskydd som harmonierar med den skandinaviska arkitekturen kommer bli allt viktigare i takt med att klimatet förändras och blir varmare.

Bygger för den kalla delen av året

Enligt SMHI kan vi räkna med ökade temperaturer och fler värmeböljor, inte minst i södra Sverige. Vi kommer sannolikt oftare se temperaturer som överstiger 40 grader i södra Sverige.

Ökade temperaturer kommer bli ett problem i de täta och varma fastigheter som vi bygger här i Skandinavien. Vi anpassar idag fastigheterna för den kalla delen av året för att förhindra höga uppvärmningskostnader.

Solskydd skyddar oss vid ökad värme

Solskydd har blivit en naturlig energiåtgärd för att hålla värmen i schack under de soliga månaderna. De är nästan helt nödvändiga i moderna byggnader för att klara hållbarhetskrav och certifieringskrav. Inte minst hjälper de till att minska behovet av energikrävande och kostsamma luftkonditioneringssystem.

Vår och höst kan ibland vara större utmaningar än sommaren då solen står lägre och lättare hittar in genom fönstret.

Estetisk krock

Även om de flesta arkitekter har accepterat att solskydd är nödvändiga för att skapa ett behagligt inomhusklimat finns det ändå ett visst motstånd då solskydd på fasaden påverkar det estetiska uttrycket och krockar med den skandinaviska arkitekturen.

Skandinavisk design präglas av rena linjer där funktion och form ska gå hand i hand. Vi bjuder gärna in naturen och det naturliga dagsljuset. Det betyder stora fönsterpartier, öppna ytor och naturliga materialval, ofta kombinerat med täta och varma konstruktioner.

Men detta sätt att utforma byggnader bjuder även in värmen.

Integrerade utvändiga solskydd på skola i Hököpinge

Integrerade solskydd är framtiden

För att öka acceptansen för solskydd och göra dem mer anpassade för skandinavisk arkitektur kommer vi i framtiden sannolikt se allt fler integrerade solskyddslösningar, menar Angélica Lickiewicz, VD på Skånsk Fönstermiljö.

"Vi vet att arkitekterna kämpar med att uppfylla energikraven samtidigt som de vill rita in stora, vackra fönster med mycket dagsljusinsläpp. Dels på grund av hälsoskäl och hållbarhet, men också eftersom det är den typen av arkitektur som vi älskar här uppe i Skandinavien där halva året är så väldigt mörkt. Vi längtar efter ljuset. Då är integrerade solskydd svaret eftersom de inte inkräktar på estetiken på samma sätt"

Hur integreras solskydd bäst?

Att integrera solskydden kan ske på många olika sätt, menar Angélica Lickiewicz.

"Vi jobbar ofta med att helt dölja solskydden innanför fasaden. Vi skräddarsyr lösningar och bygger helt enkelt in solskydden så de inte syns när de är infällda eller upprullade. Men vi integrerar även invändiga solskydd för att förhindra kallras på vintern – dvs. då den varma inomhusluften kyls ner av stora kalla fönsterpartier när det är kallt ute. Vi bygger då in solskydden i innertaket – det skapar ett mycket mer sobert intryck."

Rätt färg för integrerat intryck

Men även valet av färger och vävar är av betydelse för att få solskydden att harmoniera med byggnaden.

"Vissa av våra kunder som är arkitekter väljer fasadpersienner eller ramar i samma färg som fasaden. Det skapar ett rent intryck. Även zipscreen-väven erbjuds i hundratals olika texturer och färger för att fungera fint med fasaden."

Vanligaste solskydden att integrera

Zipscreen och fasadpersienner är de två solskydd som idag är de vanligaste utvändiga solskydden – båda kan integreras i fasaden och är så pass tåliga att de klarar den skandinaviska vintern med regn, snö och vind. Som utvändiga solskydd stoppar de värmelasten innan den når in i fastigheten. Båda ger dessutom utsikt även när de är utfällda.

Skandinaviska förhållanden

Vi ställer helt andra krav på solskydden här i Skandinavien eftersom klimatet är väldigt speciellt med tuffa, mörka och kalla vintrar. Angélica tror att det innebär att allt fler arkitekter och kunder kommer titta efter nationella tillverkare.

"Man vill kunna uppnå de krav på energi och hållbarhet som ställs i de nationella riktlinjerna och certifieringarna. Det kommer sannolikt bli svårt för europeiska och utom-europeiska tillverkare att kunna möta de specifika kraven på sikt. I Spanien och Italien ser vi till exempel att solskydd är jättestort, men de solskydden är inte anpassade för nordiskt klimat eller för våra täta och välisolerade hus."

Materialutveckling är framtiden

Angélica spanar också att framtiden kommer erbjuda bättre och mer naturliga material och fler estetiska uttryck för att smälta in i skandinavisk arkitektur.

"Branschen är redan ganska långt framme med tekniker för att automatisera och styra solskydden. Jag tror att vi i framtiden kommer se produktutveckling i form av nya material som t.ex. hybridmaterial. Komposit som liknar trä men som har längre hållbarhet och klarar UV-strålning bättre. Vävar som ger bättre genomsikt utan värmereflektion. Men jag tror även vi kommer se smarta lösningar för infästning som gör solskydden enklare att integrera i fasaden. Allt för att solskydden ska kunna bli en så naturlig del av fastigheten som möjligt."

Källor:

Angelica Lickiewicz

Johan Bengtsson

Presskontakt Ägare & Affärsutveckling 0704-169680

Energieffektiva solskydd för hälsa och välmålmående,

Skånsk Fönstermiljö tar fram integrerade klimatskydds- och solavskärmningslösningar som gör att ljuset kan ha sin gång. Målet är alltid: så mycket dagsljus som möjligt men utan bländning eller nyckfull och energikrävande inomhustemperatur. Och alltid i harmoni med estetiken.

Bland våra kunder återfinns skolor, kontor, sjukhus, idrottsanläggningar, äldreboenden, restauranger och myndigheter som vill energieffektivisera samt prioritera människors hälsa och välmående.

Vi tar fram fullständiga lösningar utifrån tekniska krav, energiförutsättningar och estetiska önskemål från arkitekter, beställare eller byggare. Vi erbjuder även montering och automatiserade solskyddslösningar.

Skånsk Fönstermiljö

Kantyxegatan 25L