Taxi Kurir i Stockholm AB blir ny beställningsmottagning för Skånetrafikens serviceresor

Med start den 4 juli 2015 kommer Taxi Kurir i Stockholm AB att sköta Skånetrafikens beställningsmottagning för färdtjänst, sjukresor, anropsstyrd linjetrafik och närtrafik. Tjänsten är upphandlad i två lika stora uppdrag, båda med dygnetruntdrift, men med skillnaden att det i det första uppdraget även ingår beställningar via e-post och fax. Taxi Kurir i Stockholm AB har tilldelats båda uppdragen.Taxi Kurir i Stockholm AB kommer i första hand att driva beställningsmottagningen från Lund. I samband med att nya avtalen träder i kraft upphör Samres avtal med Skånetrafiken.

Taxi Kurir i Stockholm ABs avtal gäller under två år och kan förlängas med högst ett år. Beställningsmottagningen kommer i första hand att drivas från Lund, med stöd från verksamhet i Stockholm och i tredje hand går samtalen till Taxi Kurirs verksamhet i Lettland.

Med Taxi Kurir i Stockholm AB som ny leverantör, i kombination med en förbättrad avtalsmodell, ska ett gemensamt och mer kundfokuserat arbete skapas som ökar kundnöjdheten (NKI) både vid beställningsmottagandet men även som helhet. I upphandlingen har Skånetrafiken valt att införa en bonusbaserad ersättning som baseras på kundens nöjdhet.

- Vi ser fram emot samarbetet med vår nya leverantör Taxi Kurir i Stockholm AB. Uppdraget kommer att innebära större fokus på kunden, vilket känns bra, säger Lars Hellström, affärsområdeschef på Serviceresor, Skånetrafiken.

Mycket talar för en bra start när Taxi Kurir i Stockholm AB går in som beställningsmottagning. Företaget har redan idag en hög volym av samtal i sin verksamhet, cirka 3,5 miljoner samtal/år, och därför god kapacitet i form av bemanning att ta sig an Skånetrafikens uppdrag som omfattar cirka 850 000 samtal/år.

- Vi ser också att vårt nya avtal kan skapa ett positivt mervärde för våra kunder, t.ex. genom att beställningsmottagningen har sin huvudsakliga bas i Lund. Bland annat kan vi härigenom skapa ökad trygghet i själva uppstartsfasen kring teknik och utbildning, men även senare i den löpande verksamheten, säger Lars Hellström, affärsområdeschef på Serviceresor, Skånetrafiken.

Övriga anbudsgivare som konkurrerat om uppdraget har varit Transcall AB, Releasy Customer Management AB, Online Fulfillment Sverige AB, Samreis Eesti AS, Taxi Kurir i Malmö AB samt Samres AB. Taxi Kurir i Stockholm ABvann med att ha det mest fördelaktiga anbud utifrån pris och kvalitet (30 %), där kvaliteten har utvärderats utifrån uppstartsplan 15 %, kvalitetsplan 10 % och erfarenhet 5 %.

För information kontakta:
Lars Hellström, affärsområdeschef på Serviceresor, Skånetrafiken
tel, 0451-28 86 26
Presstjänsten: tel, 0451-28 85 03

Serviceresor är samlingsnamnet för delvis samhällsbetalada resor såsom färdtjänst och sjukresor, närtrafik och anropsstyrd trafik. Skånetrafiken utför dagligen cirka 5000 serviceresor.

Skånetrafiken – det självklara valet för dig som reser i Skåne
Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se