Studenterna får mer plats på stadsbussen till högskolan

Fler bussar på hårt belastade stadsbussturer mellan centralen och högskolan ska ytterligare förbättra studenternas och personalens resor till och från Högskolan Kristianstad. Vid behov är ambitionen också att sätta in extrabussar med kort varsel.

Skånetrafiken fortsätter att förbättra för studenter och personal som pendlar till Högskolan Kristianstad.
Under den gångna hösten har extrabussar satts in på utvalda eftermiddagsturer på stadsbusslinje 4 mellan högskolan och centralen, dit både tåg och numera även merparten av regionbusstrafiken anländer.

Nu blir det förstärkningar även på morgnarna.

− Vi sätter in fler bussar på de avgångar då det är många som kommer från tågen och ska vidare, säger Annika Bondesson, trafikutvecklare på Skånetrafiken. En del stadsbussar byts också ut mot större fordon, som rymmer fler passagerare.

Mer på alerten
Samordningen mellan tåg- och busstrafiken blir nu ännu bättre. Vid tågförseningar anländer ibland fler än ett tåg samtidigt till centralen, med extra stort tryck på stadsbussen som följd. Skånetrafiken och trafikentreprenören Veolia, som kör stadsbusslinje 4 i Kristianstad, kommer att göra sitt bästa för att klara kapaciteten även då sådant sker.

− Vi ska vara mer på alerten. Ambitionen i sådana situationer är att sätta in fler bussar på samma avgång för att kunna få med oss alla. Bussarna går redan var femte minut, så det hjälper knappast med tätare trafik. Då är det bättre att vid behov sätta in fler bussar, säger Annika Bondesson.

Om behovet uppstår kan Veolia på eget initiativ sätta in extrabussar.

− Det kan göras ganska snabbt. Veolias anläggning ligger strategiskt placerad mittemellan högskolan och centralen, säger Annika Bondesson.

Helg- och kvällstrafik
Redan vid tidtabellsskiftet i december 2010 infördes kvälls- och helgtrafik på stadsbusslinje 4 till och från Högskolan Kristianstad. Det har varit mycket uppskattat och finns kvar även i den nya tidtabellen, som började gälla den 11 december.

Ny tidtabell
Skånetrafiken bytte tidtabell den 11 december. I Kristianstad har merparten av busstrafiken styrts om till centralen. Denna anpassning till den framtida Kristianstadslänken har genomförts redan nu på grund av omfattande byggarbeten i centrala Kristianstad under nästa år. Kristianstadslänken, som ska vara klar i december 2013, innebär ett snabbare och mer framkomligt bussnät i Kristianstad, där samtliga linjer kopplas till tågen. Stadsbusslinje 4 går mellan centralen och Högskolan Kristianstad, som har en hög andel pendlare bland både studenter och personal.

För ytterligare information, kontakta Skånetrafiken:
Annika Bondesson, trafikutvecklare
Tfn  0451-28 86 05

Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se