Stark resandeökning på SkåneExpressen

Sedan nya bussar började rulla på SkåneExpressen 1 och 2 i december har resandet gått uppåt. Mest har resandet ökat på linje 1 Kristianstad – Malmö.

Under perioden januari-maj månad 2017 har 306 222 resor skett med SkåneExpressen 1 (Kristianstad-Malmö C), jämfört med 263 110 resor samma period 2016. Ser man isolerat till maj månad har resandet ökat med 20,9 procent, från 55 819 resor till 67 460 resor.

Samma positiva trend finns på SkåneExpressen 2 (Lund-Hörby). Resandet har ökat sedan januari jämfört med 2016 och störst enskild ökning har skett under maj månad, från 34 513 resor i maj 2016 till 36 339 resor i maj 2017, en ökning med 5,3 procent.

SkåneExpressen 1 och 2 trafikeras med nya bussar sedan den 11 december 2016. Bussarna är anpassade för längre resor och erbjuder komfort och bekvämlighet för att locka fler pendlare att ställa bilen till förmån för bussen. Det finns möjlighet att jobba ombord och påstigningen sker i alla dörrar, vilket medför kortare stopp vid varje hållplats. Tidtabellen är också anpassad för pendlare, med avgångar fyra gånger i timmen under rusningstid.

- Både SkåneExpressen 1 och 2 har blivit mycket mer konkurrenskraftiga gentemot bilen. Vi jobbar hårt med att anpassa bussresan efter det behov kunderna har, att snabbt och smidigt ta sig till från punkt A till punkt B. Det är glädjande att det ger utdelning och hjälper oss vidare mot målet om ett mer hållbart samhälle, säger affärschef Mikael Rosengren, på Skånetrafiken.

För mer information, kontakta:

Mikael Rosengren, affärschef, Skånetrafiken genom presstjänsten telefon 0451 – 28 85 03

Varje dag reser cirka 250 000 personer med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg. Varje år görs fler än 152 miljoner resor med 111 Öresundståg, 67 Pågatåg, 3 Krösatåg, 600 regionbussar, 400 stadsbussar och 400 serviceresefordon. Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i Skåne. All trafik körs av företag som upphandlats i konkurrens. Omsättningen är cirka 4,5 miljarder kronor årligen. www.skanetrafiken.se