Stadsbusslinje 6 får ny hållplats i allt mer populära Hyllie

Malmös bussresenärer får närmare till både Hyllie vattenpark och nya Malmömässan, när stadsbusslinje 6 utökas med en ny hållplats. Hyllie är ett populärt resmål. Resandet har ökat kraftigt på samtliga stadsbusslinjer som går dit. Totalt sett gjordes en halv miljon fler resor med dessa linjer i vår än förra våren.

Den 3 juni börjar Skånetrafikens sommartidtabell att gälla på Malmös stadsbussar. Då får linje 6 också en ny hållplats: Hyllie vattenpark. Den införs av två skäl.

− Dels för att vi behöver en hållplats nära den nya Malmömässan i den norra delen av Hyllie. Dels för att Malmö stad har byggt en ny park med vattentema där. Vi vill att resenärerna ska komma närmare de här två platserna, sägerHåkan Kristiansson, trafikutvecklare på Skånetrafiken.

Resandet ökar
Sedan Citytunneln invigdes för ett och ett halvt år sedan har resandet till och från Hyllie stadigt ökat.

− Resandet ökar totalt sett i Malmö, men speciellt på de linjer som passerar förbi Hyllie, sägerHåkan Kristiansson.

Tre stadsbusslinjer går till Hyllie: 5, 6 och 33. Mellan januari och april 2011 gjordes sammanlagt knappt 3,2 miljoner resor med dessa linjer. Samma period i år gjordes drygt 3,7 miljoner resor, en ökning med 16 procent.

Linje 5 har den största ökningen i faktiska tal, 185 000 fler resor, från 1 542 000 resor i fjor till 1 727 000 resor i år. Det motsvarar en ökning med tolv procent.

Linje 6 har ökat med 16 procent, från 1 024 000 till 1 185 000 resor.

Linje 33 står för den procentuellt sett största ökningen, hela 28 procent, och har ökat från 631 000 till 805 000 resor.

Mycket närmare
I Hyllie är kopplingen mellan tåg och buss särskilt stark. Merparten av bussresenärerna ska antingen till eller från tågen.

− Det är lätt att ta sig dit med stadsbuss eller regionbuss. De omkringliggande stadsdelarna har fått mycket närmare till en tågstation än de hade tidigare. Förr fick de ta sig genom hela Malmö till centralen, sägerHåkan Kristiansson.

Fakta
Malmö stadsbusstrafik består av 18 linjer: åtta huvudlinjer, fem pluslinjer och 5 närtrafiklinjer. Tre av dessa passerar förbi Hyllie: linje 5 (Hyllie–Kvarnby), linje 6 (Klagshamn–Toftanäs) och linje 33 (Ön–Värnhem). Normalt har linje 5 avgångar till Hyllie var sjunde eller åttonde minut från morgon till kväll. I rusningstrafik är turtätheten lika stor på linje 6, som annars går var tionde minut. Linje 33 har normalt avgångar var tionde minut i rusningstrafik och var tjugonde minut övrig tid. Under sommaren, 3 juni–18 augusti, är turerna något glesare, men både linje 5 och 6 avgår var tionde minut, medan linje 33 avgår var tjugonde minut. Även regionbusslinjerna 300, 346 och 170 stannar i Hyllie. Från tågstationen avgår Pågatåg och Öresundståg

För ytterligare information, kontakta:
Håkan Kristiansson, trafikutvecklare Skånetrafiken
Tfn  0451-28 86 01

Tfn 0451-28 85 03

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje år görs fler än 140 miljoner resor med Skånetrafikens 103 tåg, 540 regionbussar, 360 stadsbussar och 300 serviceresefordon. All trafik utförs på entreprenad. Omsättningen är cirka 3,2 miljarder. www.skanetrafiken.se