Skåningarna fortsatt nöjda med sin kollektivtrafik

Idag presenteras resultaten av kollektivtrafikbarometern, den rikstäckande kvalitets- och attitydundersökning som görs på uppdrag av läns- och lokaltrafikbolagen samt branschorganisationen Svenska Lokaltrafikföreningen, SLTF. I Skåne har totalt 5000 skåningar intervjuats. Resultatet pekar på fortsatt gott förtroende och nöjda resenärer, vilket innebär att Skånetrafiken har de fjärde mest nöjda resenärerna i Sverige. Varje månad tio månader om året telefonintervjuas 500 skåningar, både resenärer* och allmänhet. De tillfrågade får bland annat ange hur nöjda de är med Skånetrafiken på 21 olika kvalitetsområden på en femgradig skala. När det gäller hur nöjda resenärerna är sammanfattningsvis med Skånetrafiken så gav 76 % av de tillfrågade resenärerna Skånetrafiken betyget 4 eller 5. Resultatet ger Skånetrafiken en delad fjärdeplats bland läns- och lokaltrafikbolagen i Sverige. Riksgenomsnittet ligger på 70 %. Både för riket som helhet och Skånetrafiken är detta en minskning, för riksgenomsnittet med 1 % och för Skånetrafiken med 2 %, jämfört med resultatet för 2005. - Siffrorna för 2006 visar generellt lägre betyg från våra resenärer både för Skånetrafiken och för riksgenomsnittet, och så länge förtroendet för oss minskar kan vi inte vara nöjda, förklarar Magnus Hedin, biträdande trafikdirektör på Skånetrafiken. De vikande siffrorna för 2006 kan ha att göra med att vi under året haft en otrolig resandeutveckling i Skåne och ökat vårt resande mest i hela landet med 10 %, utslaget på alla trafikslagen. Men vi måste trots detta bli bättre på att utveckla kollektivtrafiken så att den blir det självklara valet. Under 2007 kommer vi på Skånetrafiken att jobba ännu hårdare för att lyssna på våra kunders behov och individanpassa vårt erbjudande och vår trafikinformation. De tillfrågade får också ange vilka frågor de tycker är viktigast i samband med sitt resande, De här faktorerna var de viktigaste för de skånska resenärerna, sorterade i fallande ordning för 2006 samt de nöjdhetsbetyg resenärerna gav. Som jämförelse presenteras även siffror för riksgenomsnittet. Fråga / 2006 / riksgenomsnittet 2006 Enkelhet / 80 % / 75 % Pålitlighet / 67 % / 64 % Trygghet / 79 % / 76 % Lyhördhet / 36% / 32 % Snabbhet / 66 % / 57 % Avgångstider / 63 % / 57 % - Vi ligger bättre till än riksgenomsnittet men vi kan ändå inte vara nöjda, förklarar Magnus Hedin. Glädjande nog har vi i Skåne höga siffror när det gäller trygghet. Våra resenärer upplever Skånetrafiken som ett tryggt och säkert sätt att resa. Det tycker vi är bra med tanke på den rådande debatten om våld och hot i samhället. Färdtjänst och sjukresor har mycket nöjda kunder Som en del av undersökningen ingår även Serviceresor, vår anropsstyrda trafik, dvs färdtjänst och sjukresor med taxifordon. Under 2006 genomfördes totalt 20 0000 intervjuer runt om i Sverige och av dessa uppger hela 94 % att de är nöjda eller mycket nöjda med den senast genomförda resan. I denna undersökning ingår Skåne med totalt 1 688 intervjuer fördelat på 654 färdtjänstintervjuer och 1 034 sjukreseintervjuer. Även för Skåne hamnar betyget högt på 90 %, detta är ett mycket högt betyg inom tjänsteproducerande verksamheter. - När vi har tagit del av materialet har vi noterat att 90% av våra kunder är nöjda eller mycket nöjda med sin senast gjorda resa, vår ambition för 2007 är att 95 % av våra resenärer inom färdtjänst och sjukresor ska vara nöjda eller mycket nöjda, säger Gunilla Blad chef för Serviceresor på Skånetrafiken. * Som resenär räknas de som reser minst någon/några gånger varje månad. I Skåne motsvarar de cirka 50 % (580.000 personer) av befolkningen mellan 15 och 75 år.