Nu kan skåningarna resa som vanligt igen med bussar och tåg.

Skånetrafikens trafikdirektör: "Tack till alla resenärer som har hjälpt till"

Efter nästan två år av pandemi blir det äntligen fritt fram att resa med bussar och tåg igen då de svenska restriktionerna togs bort den 9 februari.

– Det är skönt att äntligen kunna välkomna alla våra resenärer tillbaka igen. Jag vill rikta ett stort tack till alla resenärer som har hjälpt oss under pandemin. Tack till alla er som har hållit avstånd, rest andra tider och på andra sätt anpassat ert resande, säger Maria Nyman, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Under pandemin har Skånetrafiken kontinuerligt följt resandet på alla bussar och tåg för att kunna göra förstärkningar där behovet varit som störst. Man har även i perioder gjort en rad andra åtgärder utifrån de rådande läget. Som till exempel stängt framdörrarna på alla bussar, spärrat av säten på bussar och tåg, infört extra städning och skickat ut värdar på större stationer. Skånetrafiken har även utvecklat en prognostjänst i Skånetrafikens app för att göra det lättare att välja bussar och tåg med få resenärer.

– Det har varit en tuff period för oss och våra resenärer. Vårt uppdrag har varit att se till att de som behöver resa med oss har kunnat göra det på ett säkert sätt under hela pandemin. Vi har hela tiden jobbat hårt för att planera om och anpassa oss. Nu börjar arbetet med att få tillbaka våra resenärer igen, säger Maria Nyman.

Under pandemin har Skånetrafiken även lanserat flera nya biljetter. Som flex 10/30 och 10 enkla som kan passa den som nu ska börja resa igen men inte kommer att pendla varje dag som före pandemin. Dessutom införs Swish som betalsätt i Skånetrafikens app inom kort för att det ska bli ännu enklare att köpa biljett.

För mer information kontakta Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Fakta rekommendationer

• Från och med den 9 februari gäller att den som är sjuk med symptom som kan vara Covid-19 ska stanna hemma och undvika kontakt med andra.
  • Folkhälsomyndigheten rekommenderar vuxna som inte har vaccinerat sig att vara försiktiga. Till exempel undvika trängsel och folksamlingar.
  • Övriga rekommendationer tas bort. Som till exempel att undvika att resa i rusningstid och att använda munskydd när det är många som reser.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.