Elbussarna i Ystad och Trelleborg har fått utmärkelsen Blue Angel.

Skånetrafikens elbussar först i världen att få tyska miljömärkningen ”Blue Angel”

Från och med i år har Skånetrafikens elbussar i Trelleborg och Ystad tilldelats den tyska miljömärkningen ”Blue Angel” (Blå Ängel). Elbussarna är de första fordonen i Världen som fått denna utmärkelse som är en av de äldsta kvalitetsmärkningarna i Europa.

Miljömärkningen den blå ängeln fokuserar på människan och hållbarhet, vatten, resurser och klimat när företag och produkter utses.

- Skånetrafikens resor med buss och tåg har sedan tidigare Bra Miljöval-certifiering och Blue Angel-märkningen är ett fint komplement till detta som går helt i linje med vårt långsiktiga hållbarhetsarbete, säger Iris Rehnström, Miljö- och hållbarhetsansvarig Skånetrafiken.

Sedan augusti 2019 kör trafikföretaget Bergkvarabuss i uppdrag av Skånetrafiken fem elbussar av modellen eCitaro från Mercedes-Benz i Ystad stadstrafik och sedan den 15 december 2019 kör tio eCitaro elbussar i stadstrafiken i Trelleborg.

- Vi är förstås stolta över att vara bland de första att driftsätta dessa miljömärkta bussar. Att vi dessutom driver dem med enbart Bra Miljöval-märkt el är självklart också viktigt ur ett helhetsperspektiv. Minskat buller och vibrationer gör även att arbetsmiljön för förarna förbättras, säger Mats Sjögreen, Kvalitets- och miljöansvarig för Bergkvarabuss region Sydväst.

Det finns stora fördelar med elbussar och orsaker till att bussarna fått utmärkelsen ”Blue Angel” är att avgasutsläpp, buller och vibrationer är lägre än på bussar som har förbränningsmotor. Elproduktionen baseras på förnybar energi vilket säkerställer hållbara transporter.

- Vi är superstolta över att våra elbussar är de första i världen som har fått den här miljömärkningen. Det är ännu en indikation på hur mycket fokus det är på hållbarhet när det gäller transport – och visar ju tydligt att Skånetrafiken ligger i absolut framkant. Det kan både vi och våra resenärer vara stolta över, säger Maria Nyman som är Skånetrafikens trafikdirektör från och med den 1 februari.

Blue Angel i korthet

Märkningen tilldelas produkter och tjänster som utmärker sig med tydliga miljömässiga fördelar gentemot andra jämförbara produkter eller tjänster. Används främst i Tyskland och anses vara ett av världens mest etablerade miljömärke. Blue Angel har tilldelats särskilt miljövänliga produkter och tjänster sedan 1978. Ägaren till märket är det federala ministeriet för miljö, naturvård, byggnad och kärnsäkerhet. Organisationens krav och riktlinjer har högt anseende i Europa.

Mercedes-Benz eCitaro är den första bussen i världen som fått utmärkelsen.

Fem kriterier har bedömts för bussarna:

1. Buller.
        2. Emmissioner: (inte relevant i elbuss)
        3. Batterier:
        4. Delkriterier; kapacitetskrav, livslängd, säkerhetskrav, återvinningskrav, minst 10 års kompabilitet (som innebär att man kan laga det om det behövs), krav på kvicksilver och kadmium-nivåer.
        5. Luftkonditioneringen: unikt med modellen är att det är koldioxid i luftkonditioneringen istället för andra köldmedia vilket är mer miljöanpassat. (Läs mer på naturvardsverket.se om ”Vägledning om flourerade växthusgaser”).
        6. Lackering: får inte innehålla bly, krom, kadmium, lösningsmedelsemissionerna har vissa gränsvärden.

Mer information om Blue Angel:

(382) The Blue Angel goes international - YouTube

För mer information kontakta:

Iris Rehnström, Miljö- och hållbarhetsansvarig Skånetrafiken eller Trafikdirektör Maria Nyman. Båda nås via Skånetrafikens pressjour 0451 28 85 03

Mats Sjögreen, Kvalitets- och miljöansvarig för Bergkvarabuss region Sydväst. Kontaktas via Simon Sandberg, Pressansvarig, Bergkvarabuss 0767 62 98 96