Skånetrafikens "Bättre resa" ger resenärerna en Snyggare, Mjukare och Tydligare resa

Just nu pågår samarbetsprojekt Bättre Resa i Malmö och Helsingborg. Här samarbetar Skånetrafiken tillsammans med respektive stad samt entreprenörerna Arriva och Veolia Transport och syftet är att skapa ökad framkomlighet, smidigare bytespunkter och högre kundupplevd kvalitet. Samarbetat är ett långsiktigt projekt vars mål är att öka resandet i de båda städerna med 50 % fram till år 2015. Under tre ledord; Snyggast, Mjukast och Tydligast vill Skånetrafiken att resenärerna i Helsingborg och Malmö ska uppleva sin kollektivtrafik under perioden 2 -22 april. Målet är att ge alla resenärer en resa med hög kvalitet - helt enkelt renare bussar som körs mjukt och av vänliga förare som håller tiden och som man som resenärer ska kunna lita på. - Vi vet att många av våra resenärer är nöjda med sin stadsbusstrafik, men vi kan alltid bli bättre, förklarar Emma Ekholtz, marknadsprojektledare på Skånetrafiken. Bättre Resa ska ses som ett långsiktigt arbete där vi jobbar både med våra förare och resenärer. Vi vill skapa en dialog och få input från våra resenärer för att i framtiden bättre kunna bemöta deras önskemål. Samtidigt är arbetet också internt riktat där våra entreprenörer jobbar hårt med bättre servicetänk hos våra förare och en ökad förståelse för kunderna som reser med våra bussar. Projektet Bättre Resa har genomförts tidigare både i Helsingborg och Malmö med gott resultat. Nytt för denna gång är att Skånetrafiken tar mer aktiv hjälp av sina resenärer. Under hela perioden kan man som resenär på olika sätt – webben, hållplatsvärdar etc. – tipsa om hur trafiken i respektive stad kan förbättras. De 10 bästa förslagen i varje stad kommer sedan att redovisas längre fram. Saker som redan genomförts utifrån förslag från resenärerna under tidigare projektperioder är bla; Malmö - "Utryckningsbussar" som snabbt kan avlasta på linjer med många resanden - Nya linjen 46 som ger snabbare resor Klagshamn - Centralen - Extra städning på alla stadsbussar Helsingborg - Extra städning under dagarna - Tätare turer på linje 7 - Beslut om ny tvärlinje mellan Maria station och Ramlösa station Hållplatsvärdar och Kundservicepersonal på plats Under hela perioden kommer det att finnas hållplatsvärdar ute i de båda städerna (känns lätt igen på deras röda jackor). Deras uppgift är att lyssna på resenärerna och även informera. Hållplatsvärdarna tar gärna emot tips på förbättringar. Säkrast träffas de på Gustav Adolfs torg i Malmö och på Gustav Adolfs torg i Helsingborg, alla vardagar mellan kl. 07 – 19. Under vecka 15 kommer även Skånetrafikens kundservicepersonal finnas ut på stationerna i Malmö, Helsingborg och Lund för att hjälpa resenärer till rätta med att ladda period- och rabattkort och biljettköp ute vid biljettautomaterna på stationerna.