Skånetrafiken sätter in fyra nya avgångar mellan Malmö och Helsingborg i rusningstid

Från och med måndagen den 11 maj sätter Skånetrafiken in ytterligare fyra avgångar med Öresundståg mellan Malmö och Helsingborg. Totalt blir det ytterligare 1600 sittplatser på Skånes mest trafikerade sträcka.

Från och med måndagen den 11 maj sätter Skånetrafiken in ytterligare fyra avgångar med Öresundståg mellan Malmö och Helsingborg. Det rör sig om redan tidigare planerade tåg som ska gå under morgon och eftermiddag när flest reser. Totalt blir det ytterligare 1600 sittplatser på Skånes mest trafikerade sträcka.

Flera planerade och nödvändiga banarbeten och ett minskat resande har inneburit flera anpassningar av tågtrafiken i Skåne. Bland annat är Lommabanan helt stängd för tågtrafik och arbetet med fyrspårsutbyggnaden mellan Malmö och Lund påverkar också. Ett antal tågturer är helt inställda medan andra får ny slutstation.

- Det är bra att järnvägen rustas upp och därmed blir robustare och mer driftsäker. Samtidigt innebär detta att många resenärer under en period får andra resvägar eller tvingas ta tåget vid en annan tid, säger Maria Nyman, Affärschef Tåg på Skånetrafiken.

Anpassningarna i tågtrafiken i Skåne har även lett till fler resande på vissa avgångar. Nu hoppas Skånetrafiken att det blir mer plats ombord när resenärerna får fler avgångar att välja mellan. I rusningstid går cirka sex avgångar i timmen mellan Malmö och Lund samt Malmö och Helsingborg.

Stoppet i Fjälkinge försvinner
I samband med anpassningarna av tågtrafiken den 1 maj beslutades att Öresundstågen ska stanna i Fjälkinge. Detta för att kompensera för uteblivna pågatåg. Dessa stopp tas bort från och med den 11 maj. Den som ska resa till och från Fjälkinge hävisas istället till buss nummer 558. Orsaken är att stoppet leder till förseningar i tågtrafiken.

- Vi har förlängt de tågavgångar vi kan, samt satt in så många tåg vi kan, men de planerade arbetena på järnvägen sätter en klar gräns för kapaciteten och det måste vi förhålla oss till, avslutar Maria Nyman.

För att enklast se hur tågen går söker man i Skånetrafikens app eller skanetrafiken.se

För ytterligare information, vänligen kontakta Skånetrafikens presstjänst 0451-28 85 03.

Skånetrafiken finns till för alla som bor, verkar och reser i Skåne. Vi gör det enkelt att resa hållbart. Varje dag gör människor cirka 465 000 resor med någon av våra 14 000 dagliga turer med buss och tåg samt 5 000 serviceresor – till jobbet, familjen och vännerna. Våra resor med bussar och tåg är märkta med Bra Miljöval och genom att resa kollektivt bidrar vi tillsammans till ett hållbart samhälle, en bättre miljö och ett levande landskap. Det ger hela Skåne kraft. Eller skjuts om man så vill.

Skånetrafiken är en förvaltning inom Region Skåne med uppdrag att erbjuda hållbara kollektiva resor i Skåne. Vi omsätter cirka 6,2 miljarder kronor och varje år görs fler än 170 miljoner resor med stadsbussar, regionbussar, Pågatågen, Öresundståg, Krösatågen och serviceresefordon. All trafik körs av olika trafikföretag på entreprenad.