Skånetrafiken Öresund runt biljett en minisemester i vardagen

Våren lockar till utflykter. Ett säkert kort i utflyktsfloran är att åka Öresund rundt. Även i år kan man köpa Skånetrafikens biljett och ge sig ut på upptäcktsfärd, man bör bara utrusta sig med lite mer tid då Kystbanan – sträckan mellan Köpenhamn och Helsingör genomgår ett stort banarbete. Att åka runt i de närmaste omgivningarna och ta sig tid att stanna till och njuta är något som de flesta skåningar uppskattar och gör ofta. Att ta sig en tur över Sundet hör också till. I år erbjuder Skånetrafiken för sjunde året i rad en Öresund rundt-biljett. Biljetten gäller i två dagar på alla Pågatågen, Öresundstågen, danska DSB-tåg, Sundsbussarna och Scandlines färjor mellan Helsingborg-Helsingør. Vilket håll man tar sig runt bestämmer man själv, det enda kravet är att man åker över Öresundsbron i ena riktningen och med färjan Helsingborg-Helsingör i den andra. Hur många stopp man gör på vägen är det bara orken och upptäckarlusten som avgör. Planerar man en Öresundresa i vår och sommar ska man dock ha i åtanke att man behöver lite extra tid på sig. Banedanmark, Danmarks motsvarighet till Banverket utför nämligen under perioden 19 maj till 26 augusti omfattande banarbete på Kystbanan mellan Köpenhamn och Helsingör. Det innebär på många ställen enkelspårsdrift istället för som vanligt tvåspårsdrift. Det kommer inte att gå lika många tåg men i gengäld blir de tåg som går längre och tar fler passagerare. Öresundstågen kör fram till Österport i Köpenhamn där de vänder. Det betyder att resenärer som ska norr ut till Helsingör måste byta tåg på Österport station. En resa mellan Köpenhamn och Helsingör tar under banarbetet ungefär 20 minuter längre. Med Öresund rundt-biljetten följer en rad erbjudande i rabattform utmed resrutten. Listan om olika erbjudanden på bl a Dunkers Kulturhus, Louisiana, slott, restauranger, vandrarhem, hotell med mera hittar man på Skånetrafikens hemsida www.skanetrafiken.se. Biljetten kostar 199kr eller 249 kr, beroende på var man börjar och avslutar sin resa. Barn 7-16 år åker för halva priset. Öresund rundt-biljetter kan köpas på de flesta av Skånetrafikens försäljningsställen.