Skånetrafiken inför högre ombordtillägg på tågen från den 17 juni

Ska du ut och resa gör du bäst i att lösa din biljett innan du kliver ombord på tåget. Från den 17 juni blir det nämligen dyrare att lösa biljett ombord i Öresunds-regionen/Skåne. Ombordavgiften höjs från 50 till 100 kronor. - Vi vill minska biljettförsäljningen ombord på tågen, förklarar Jonas Westerdahl försäljningschef på Skånetrafiken. Det största skälet är att skapa bättre förutsättningar för tågvärdarna att kunna ge en bättre service till våra resenärer. Idag upptas allt för mycket av deras tid till att utfärda biljetter ombord, oftast med tidsödande kreditkorthantering. Då hinner de inte med att vara behjälpliga med information, skapa trygghet och ge annan service till våra kunder. Uppgifter som är nog så viktiga. På vissa korta sträckor som t ex mellan Kastrup och Svågertorp har det i vissa fall inneburit att tågvärdarna fått svårigheter att kontrollera biljetterna i hela tåget, samt även sköta sina uppgifter beträffande säkerhet. - Vi märker att vi har många resenärer som inte har köpt biljett på den här sträckan och tror att det beror på att här finns många ovana och sällanresenärer, förklarar Jonas Westerdahl. En annan anledning till det höjda tillägget är att svensk kollektivtrafik har ett hot hängande över sig, från Arbetsmiljöverket, i form av ett totalt förbud av kontanthantering ombord på fordon. Därför är det viktigt att branschen aktivt arbetar för en minskning av kontanter ombord. På större delen av den danska sidan kan man normalt inte köpa biljetter ombord. Har man ingen giltig biljett att visa upp får man betala 600 danska kronor vid en kontroll ombord. Danska DSB har dock gjort undantag för resor som går från Danmark till Sverige där man tar ut motsvarande ombordtillägg på 80 DKK. Därför startar nu en intensiv informationskampanj där Skånetrafiken verkligen försöker upplysa sina resenärer om de ändrade förhållandena från den 17 juni. Det innebär skyltar på alla automater som uppmanar till köp innan ombordstigning och affischering på alla stationer runt om i Skåne.